Közösségfejlesztés

Lemezújság archívum
Nyomtatóbarát változat
Cím:
Pályázati etikai kódex
Szerző:
Folyóirat:
PC Lemezújság
Állomány:
Év:
1994
Szám:
5.szám
Oldalszám:
A cikkben lévő
Nevek:
Intézmények:
Nonprofit Információs és Oktató Központ
Települések:
Tárgyszavak:
etikai norma, pályázat, pályázatírás
Megjegyzés:
Annotáció:

50_9405




Pályázati adatbázis

A hazai pályázatokat elbíráló szervezetek és a zömében a pénzkérő
alapítványokat tömörítő alapítványi érdekképviseletek között
megállapodás született egy pályázati adatbázis összehangolásáról és
közös használatáról. Az adatbázis tartalmazná mindazon pályázatok és
pályázók adatait, amelyek a rendszerben részt vevő szervezetekhez
pályázatot nyújtottak be. Az adatbázis alapján lehetővé válik a
párhuzamos pályázatok kiszűrése, a pályázati rendszerek
összehangolása, a pályázati támogatások nyilvánosságra hozatala.
E pályázati adatbázis használatához kapcsolódik, hogy a pályáztató és
a pályázó szervezetek megállapodjanak a pályázatírás, a
pályázatbírálat, a támogatások felhasználásának etikai
követelményrendszeréről. Munka- és vitaanyagként elkészült a pályázati
etikai kódex első verziója, melynek megvitatását, további fejlesztését
a kezdeményezők a nyilvánosság előtt kívánják folytatni. Az
együttműködésben részt vevő szervezetek várják minden érintett
szervezet véleményét, javaslatát a Nonprofit Információs és Oktató
Központ címén: 1137 Budapest, Radnóti Miklós u. 2. VIII/812.
telefon/fax: 269-3721.
Az együttműködésben részt vevő szervezetek: Országos Játék Alap Kezelő
Szervezete, Autonómia Alapítvány, Nemzeti Ifjúsági és Szabadidősport
az Egészséges Életmódért Alapítvány, Nemzeti Kulturális Alap
Igazgatósága, Pro Renovanda Cultura Hungariae Alapítvány, Nonprofit
Humánszolgáltatók Kamarája, Fundamentum Szövetség, Magyar Oktatási
Tudományos és Kulturális Alapítványok Szövetsége, Hajléktalanokat
Segítő Szervezetek Kamarája, Alapítványi és Magániskolák Egyesülete,
Nonprofit Információs és Oktató Központ Alapítvány.

Pályázati Etikai Kódex

Ajánlás

Nyilvánosság

1. A pályázati kiírások nyilvánossága
A pályáztatók a pályázat kiírásakor a következő kérdésekről
tájékoztatják a nyilvánosságot:
- ki a pályázat kiírója,
- milyen forrásokból származnak a pályázat anyagi alapjai,
- kik kaphatnak és kik nem kaphatnak támogatást (szervezetek típusai,
magánszemélyek),
- a tevékenység milyen fázisához igényelhető a támogatás (egy projekt
beindításához, folytatásához, fejlesztéséhez),
- mely költségelemekre és melyekre nem használható fel a támogatás
(működési költségek, ellenőrzési költségek, tiszteletdíjak aránya),
- van-e a pályázatnak közigazgatási területi behatároltsága,
- igényel-e a pályáztató a pályázó részéről saját forrást a projekt
megvalósításához,
- mekkora nevezési díjat kér a pályáztató,
- milyen kellékekkel kell rendelkeznie a pályázatnak (kötelező és
ajánlott mellékletek felsorolása),
- mekkora lehet a pályázat maximális és minimális terjedelme,
- mely fórum bírálja el a pályázatokat (kuratóriumi, szakértői
bizottsági tagok névsora),
- milyen határidőt szab a pályáztató a pályázat postára adásához,
- mikorra várható az eredményhirdetés,
- a nyertes pályázók az eredményhirdetést követően mikor juthatnak
hozzá a támogatáshoz?
A fentieken túlmenően az évente rendszeresen pályázatot kiírók évente
közzéteszik a várható pályázati menetrendjüket.

2. A pályázatok eredményeinek nyilvánossága
A pályáztatók a pályázati eredmények közzétételekor a következő
kérdésekről tájékoztatják a nyilvánosságot:
- ki, illetve mely szervezet kapott támogatást,
- mennyi támogatást kapott,
- milyen célokra kapta a támogatást?
A pályáztatók minden pályázót értesítenek a kapott támogatás
mértékéről, az elutasítás tényéről, az esetleges újratárgyalás,
módosítás lehetőségéről.

3. A pályázati információk nyilvánossága
A pályáztatók a pályázati keret minimálisan 1 százalékát kitevő
összeget fordítanak a nyilvánosság tájékoztatására (beleértve a
pályázati kiírás és az eredményközlés meghirdetésének költségeit). Az
ingyenes közzétételi lehetőségeket nyújtó szervezetekhez (MTI,
Országos Sajtószolgálat, Nonprofit Információs és Oktatási Közpoont)
minden pályázó eljuttatja a fent felsorolt információkat. Amennyiben
forrásaik lehetővé teszik, igénybe veszik az alacsony tarifájú
nonprofit sajtó hirdetési lehetőségeit, továbbá ha azt anyagi
lehetőségeik megengedik, az előzőeken túlmenően legalább egy országos
vagy egy megyei lapban is közzé teszik információikat.

Pályázati követelmények

1. A pályázatok benyújtása
A pályázat elkészítésére a pályázatot kiíró, a pályázati kiírás
megjelenésétől számított minimálisan egy hónapot biztosít.
Az esetleges nevezési díjak mértéke nem haladja meg a pályázat várható
feldolgozási költségeinek 50 százalékát.
A pályázatot kiíró szervezetek a pályázatokat önálló szellemi
alkotásként kezelik, s védelemben részesítik. A támogatást kapott
pályázók hozzájárulnak, hogy pályázatuk célja és a támogatási adatok
nyilvánosságra hozhatók legyenek.

2. A pályázatok bírálata
A pályázatok bírálatához a pályázat kiírói bírálati szempontrendszert
készítenek a szakértők részére, s ezt a pályázat benyújtási
határidejének napját követően - kérésre - a pályázóknak is
hozzáférhetővé teszik.
A pályáztatók a szakmai zsűrivel (kuratórium) kötött
megállapodásaikban kitérnek az adatvédelemmel kapcsolatos
követelményekre is.
A szakmai zsűri a pályázat támogatását és elutasítását egyaránt
indokolja. Az indoklást, illetve a szakmai zsűri véleményét, a
pályázóknak kérésre hozzáférhetővé teszik.

3. A támogatott pályázatok kezelése
A pályázatkiíró minden támogatott pályázóval támogatási szerződést
köt, amelyben szabályozza a támogatás folyósításának ütemezését, a
támogatás felhasználására vonatkozó követelményeket, a beszámoló-
készítés és a felhasználás ellenőrzésének követelményrendszerét.
Amennyiben a pályázó csak a kért támogatás egy részét kapja meg, a
szerződéskötés során a pályázó és a pályázat kiírója tisztázza, hogy a
csökkentett mértékű támogatás a projekt mely részeinek
finanszírozására szolgál.
A pályázati költségvetés minimálisan 10 százalékát, projekt jellegű
pályázat esetén is elszámolhatja a pályázó a projekt lebonyolítási,
működési költségeként, ezen felül a projektvezetők, -koordinátorok
díjazásaként és az önellenőrzés költségeként.
A támogatást kapott pályázók hozzájárulnak, hogy a pályázatuk
törzsadatai - különösen a támogatásra vonatkozó adatok (nyertes neve,
támogatás összege, támogatott cél) egy központi számítógépes
adatbankba kerüljenek, s ezeket az adatokat a pályáztatók
felhasználhassák az azonos projektek több forrásból történő
túlfinanszírozásának elkerülésére.

4. A támogatott pályázatok ellenőrzése
A pályázók lehetővé teszik, hogy a pályázat kiírója a támogatási
szerződésben rögzített megállapodás alapján ellenőrizhesse a támogatás
felhasználása során a következőket:
- a támogatás felhasználása mennyiben felel meg a kiírásban szereplő
pályázati célnak, a benyújtott pályázatban és a támogatási
szerződésben foglaltaknak,
- a támogatás felhasználása mennyiben felel meg a hatékonysági és
célszerűségi követelményeknek,
A pályáztatók az ellenőrzés tapasztalatait tudatják a pályázóval, aki
ehhez észrevételeket fűzhet.
(Kurázsi, 1994 június)

Lemezújság archívum
Közösségfejlesztés