Az adattár könyvtára |
|
Cím: | A közösségi színterek az egészségfejlesztésben |
Szerző: | Füzesi Zsuzsanna, Tistyán László |
Sorozatcím: | |
Ország: | |
A kiadás helye: | |
A kiadás éve: | |
Kiadó: | Országos Egészségfejlesztési Kutatóintézet |
Ár: | |
Terjedelem: | 68 oldal |
Nyelv: | magyar |
Fordítás: | |
Tárgyszavak: | egészségterv, egészségfejlesztés, közösségfejlesztés |
Állomány: | |
Megjegyzés: | |
Raktári jelzet: | K 1228 |
Tartalmi oldalról | Technikai oldalról |
1. Az életminőség oldaláról közelíti az egészséget. Az egészséget nemcsak mint a fizikai egészséget vizsgálja és javítja, hanem egy egészséges közösség kialakításán keresztül a közösséghez tartozók életminőségét is. | 1. Komplex megközelítést alkalmaz. A közösségi színtér program kiterjed mindazokra a tényezőkre, amelyek hatással vannak az egészségi állapot alakulására. Így olyannal is foglalkozik tehát, amely a hagyományos egészségügyi megközelítés szemléletébe nem fér bele (a közlekedési lehetőségektől a személyes biztonságérzetig stb.). Míg az életminőség javításában mindenki részt vehet (állampolgárok, gyerekek, munkavállalók, hatóságok, politikusok), ha csak az egészségügyi ellátásról van szó, abban alapvetően egy szakmai csoport tudása, érdekei a meghatározóak. |
2. A valós szükségletek feltárásán alapul és arra dolgoz ki cselekvési programot. A programok kidolgozásánál figyelembe veszi, hogy az ajánlott cselekvések az adott közösség keretein belül, helyi erőforrásokból is megvalósíthatóak legyenek. | 2. Standardizált módszereket dolgoz ki az életminőség szükségletek mérésére. E módszerekkel a nyomon követés rendszeressé és összehasonlíthatóvá válik. |
3. Önkéntes követésen alapul. A közösségi színtér program céljai csak akkor valósulnak meg, ha a benne megfogalmazott elveket az állampolgárok éppúgy, mint azok a hatóságok, amelyek az életviszonyokat, életfeltételeket nagymértékben alakítják, önkéntesen - nem külső kényszer miatt - követik. Az önkéntes követésből ered a “mindenki partner” elv. Senki nem tárgya e tevékenységnek, hanem egyenrangú felek tevékenysége zajlik. | 3. Ajánlásokat fogalmaz meg és követhető (megvalósítható) életmódmodelleket kínál a közösség tagjai, illetve döntéshozói számára. A közösségi színtér program megvalósításának eszköze a meggyőzés. |
4. A közösségi színtér programot “el kell adni”. Az “eladás”, az elfogadtatás kulcseleme a nyilvánosság. | 4. A közösségi színtér program kialakításához, illetve megvalósításához vezető folyamat minden lépése a nyilvánosság előtt, közösségi részvétellel zajlik. A helyzetelemzés (vagyis a problémák feltérképezése), a cselekvési terv (vagyis a javaslatok megfogalmazása), a nyilvánosság előtt, a nyilvánosság bevonásával történik. Ez a garancia arra, hogy a helyzetelemzés azokra a problémákra koncentrál, amelyeket a közösség tagjai valóban annak tartanak, illetve olyan aktivitásokat kínál megvalósítani, amelyeket a közösség tagjai is reálisnak ítélnek. |
5. A közösségi színtér program nem statikus terv, hanem folyamat. | 5. Folyamatos elemzés alapján történik a szükséges korrekciók megvalósítása. |
Mit (milyen fejezeteket) tartalmaz egy állapotleírás?
Az állapotleírás tartalma színterenként, közösségekként eltérő lehet – mivel függ a megszerezhető adatok jellegétől, a rendelkezésre álló szakemberek, közreműködők képzettségétől stb. Az állapotleírásnak vannak azonban olyan fejezetei, amelyek elkészítése mindenképpen ajánlott – ezek a fejezetek az adott színtér jellemzését szolgálják.
Az alábbiakban színterekként teszünk kísérletet arra, hogy – a teljesség igénye nélkül – felsoroljuk, az állapotleírásnak mit kell tartalmaznia. Az egyes színterek esetében az állapotleírás dimenziói nagymértékben hasonlóak egymáshoz.
A települések esetén az állapotleírásnak célszerű tartalmaznia:
- a település helyzete, múltja, jelene, várható fejlődése a tágabb környezetben (kisrégióban, megyében stb.) vizsgálva; a település lakóinak viszonya a településhez (miért szeretnek és miért
nem szeretnek itt élni)
- a település demográfiai jellemzése (lakosság száma, kor, nem, életkori csoportok szerinti összetétele). Ezeket a jellemzőket – hogy a változás tendenciái jól láthatóak legyenek – célszerű hosszabb távon áttekinteni (például, miként alakult a lakosság száma, összetétele évekre visszamenőleg. Ezek az adatok minden egyes település esetében rendelkezésre állnak).
- a születésekre, halálozásokra, el- és beköltözésre vonatkozó adatok, ezek egyenlegei
- a település helyzete a kommunális szolgáltatásokat jellemző adatokon keresztül szemlélve (például, a lakóházak száma, esetleg építése évenként, a vezetékes vízellátásba, gázellátásba bekötött lakások száma, illetve aránya, a szennyvízcsatornával ellátott lakások aránya, a hulladékgyűjtés helyzete stb.)
- a lakosság egészségi állapotának jellemzése
10
pont 5 | II.
kis forrásigény, de helyi szinten nem vagy rosszul kezelhető problémák (pl. környezetvédelmi szabályozás, fogyasztási minták, életmód elemek befolyásolása) | IV.
nagy forrásigény és a település szintjén rosszul kezelhető problémák (pl. települést elkerülő út építése, baleseti és környezeti kockázat csökkentése) |
1
pont | I.
kis forrásigény és a település szintjén jól kezelhető problémák (pl. egészségnevelés a védőnő, a háziorvos bevonásával) | III.
helyi szinten jól kezelhető problémák, amennyiben a forrásigény megoldható (pl. foglalkoztatás, szociális gondoskodás, közmű-fejlesztés) |
1 pont 5 pont | 10 pont | |
Forrásigény |
10
pont 5 | II.
kis forrásigény, de iskolai szinten nem vagy rosszul kezelhető problémák (pl. fogyasztási minták, életmód elemek befolyásolása a diákoknál) | IV.
nagy forrásigény és az iskola szintjén rosszul kezelhető problémák (pl. az iskolaépület bővítése, korszerűsítése, iskolát elkerülő út építése, s ezzel a baleseti és környezeti kockázat csökkentése) |
1
pont | I.
kis forrásigény és az iskola szintjén jól kezelhető problémák (pl. egészségfejlesztési tevékenység az iskolai védőnő, az iskolaorvos, a pedagógusok, a szülők és a kortárssegítők bevonásával) | III.
iskolai szinten jól kezelhető problémák, amennyiben a forrásigény megoldható (pl. nyelvszakos pedagógusok foglalkoztatása, újonnan létesülő sportpályák, szabadidős aktivitást szolgáló területek, helyiségek programmal való megtöltése) |
1 pont 5 pont | 10 pont | |
Forrásigény |
10
pont 5 | II.
kis forrásigény, de munkahelyi szinten nem vagy rosszul kezelhető problémák (pl. környezetvédelmi szabályozás, fogyasztási minták, életmód elemek befolyásolása) | IV.
nagy forrásigény és a munkahely szintjén rosszul kezelhető problémák (pl. a munkahely kitelepítése a településtől távolabb eső területre a környezeti kibocsátások mérséklésére, a baleseti és környezeti kockázat csökkentésére) |
1
pont | I.
kis forrásigény és a munkahely szintjén jól kezelhető problémák (pl. egészségfejlesztés a foglalkozás-egészségügyi szolgálat, az érdekvédelmi szervezetek, a humánpolitikai szakemberek és aktív munkavállalók bevonásával) | III.
munkahelyi szinten jól kezelhető problémák, amennyiben a forrásigény megoldható, illetve bizonyos feltételek teljesülnek (pl. foglalkoztatás kibővítése, szociális létesítmények fenntartása, béren kívüli juttatások növelése) |
1 pont 5 pont | 10 pont | |
Forrásigény |
Téma | Adatok jellege | Adatforrások | Példa | ||
Demográfiai helyzet | Lakosságszám, férfi-nő arány, korfa (lakosság nem és korcsoport szerinti bontásban) | Önkormányzat | Korcsoport 0-14 15-39 40-59 60-X Összesen | Férfi 21,5% 36,2% 24,8% 17,5% 100,0% | Nő 20,3% 33,3% 26,2% 20,2% 100,0% |
A születésekre, halálozásokra, el- és beköltözésre vonatkozó adatok, ezek egyenlege | Önkormányzat, statisztikai hivatal | ||||
Iskolázottság | A megfelelő korúak százalékéban, a KSH 2001. évi népszámlásának megyei kiadványa alapján | Önkormányzat, könyvtár, KSH | ld. I. táblázat a melléklet végén | ||
Foglalkozta-
tottság | Gazdasági aktivitás | Önkormányzat | ld. II. táblázat a melléklet végén | ||
Az ingázók száma és a főbb települések felsorolása a KSH 2001. évi népszámlásának megyei kiadványa alapján | Önkormányzat, könyvtár, KSH | Alapellátás: ellátottak száma praxisonként, számítógép használata, adatbázis jellege
Járó- és fekvőbeteg-ellátás hozzáférhetőség | |||
Intézmények | A meglévő intézmények leírása: bölcsőde, óvoda, iskola, szociális otthon, családsegítő, művelődési ház stb. | Önkormányzat | Működési kör, létszám/igénybevevők száma, kapacitás-kihasználtság, foglalkoztattok száma | ||
Egészségügyi ellátórendszer | Az alapellátás, a járóbeteg- illetve a fekvőbeteg-ellátás leírása | Önkormányzat
Egészségügyi alapellátás | |||
Halálozás | A halotti anyakönyvi kivonatok alapján az orvos összesítheti az utóbbi 5 évben meghaltakat, hogy a település halálozási 1000 főre számított mutatóit kiszámolhassa, amelyek az országos összehasonlításhoz igen hasznosak lehetnek. | Önkormányzat
Demográfiai Évkönyv a könyvtárból | Elhaltak száma, arányuk nem és korcsoport, esetleg főbb halálok szerint
1000 főre számított mutató pl. | ||
Megbetegedések | A háziorvos(ok) a kartonjaik vagy számítógépes adatbázisuk segítségével összesíthetik a település lakosait, úgy hogy a nemek és korcsoporti különbségeket ki tudják mutatni. Fontos az idő előtti, elkerülhető halálozások vizsgálata. | Egészségügyi alapellátás | Főbb betegségcsoportok a BNO főcsoportok szerint, nem és korcsoport szerinti megoszlásban; gondozottak és rokkantnyugdíjasok száma | ||
Kockázati tényezők | A főbb kockázati tényezők elterjedtsége (dohányzás, alkohol, mozgáshiány, egészségtelen táplálkozás stb.) | Egészségügyi alapellátás | A túlsúlyosak, a dohányzók és az alkoholisták arányára becslés vagy esetleg a háziorvosi adatbázisból lehet következtetni. | ||
Veszélyeztetett kiskorúak | Számuk, problémáik leírása; túlkoros iskolások száma | Önkormányzat Gyámügy | |||
Szociális ellátás | Segélyezettek száma és demográfiai ismérvei; a szociális ellátás aránya a település költségvetésében | Önkormányzat | Összesítő táblák (amelyek az önkormányzatnál egyébként is rendelkezésre állnak az adatszolgáltatási kötelezettség miatt) nem, korcsoport és támogatás fajták szerint | ||
Kisebbségek | Arányuk a településen; helyzetük rövid leírása | (Kisebbségi) önkormányzat | |||
Humán erőforrás | A településen élő szakemberek listája, együttműködési készségük felmérése | Az egészséggel szorosan kapcsolódó foglalkozások: tanár, pék, háziorvos, szociális munkás, boltos, óvónő stb.
Az elindítandó programokba bevonható szakemberek: számítógépes szövegszerkesztő, festő-mázoló, kőműves, asztalos, gazdálkodó stb. | |||
Gazdaság | A vállalkozások listája (tevékenységi körrel) | Önkormányzat | |||
Környezet-szennyezés | A szennyező források és az általuk okozott károk leírása | Önkormányzat | |||
Lakáshelyzet | A lakások leírása az önkormányzat és a KSH Népszámlálás, valamint a KSH Megyei Évkönyvei alapján | Önkormányzat
és/vagy könyvtár | A lakóházak száma, újak építése évenként, az egy szobára jutó lakók száma, komfortfokozat szerinti megoszlás | ||
Infrastruktúra | Úthálózat, vezetékes víz, áram, csatorna, telefon | Önkormányzat | Ellátottság aránya | ||
Kereskedelem | Boltok száma, kínálat rövid leírása | Hol milyen rendszerességgel kaphatók az alapvető és más élelmiszerek; van-e hentes vagy a háztáji dominál stb. | |||
Kommunikációs lehetőségek | Újság, kábeltévé, rádió | ||||
Sportolási, mozgási lehetőségek | Tornatermek, sportpályák, tó, uszoda, kerékpárút stb. | ||||
Kulturális szolgáltatások | Művelődési ház, mozi, könyvtár | Férőhely, kapacitás-kihasználtság, szolgáltatások jellege | |||
Közösségi „megmozdulások” | Az olyan rendszeres összejövetelek listája, amely a közösségi színtér program programjainak szempontjából fontosak lehetnek. | Bálok, sportnapok, nyílt iskolai napok | |||
Bűnözés | Főbb bűncselekmény-csoportok elterjedtsége | Rendőrség | Főként a testi épséget, a közrendet veszélyeztető | ||
Közlekedési balesetek | Rendőrség |
Korcsoport és | A falu adatai | Magyar falvak 1.500-1.999 lakossal | ||
végzettség | Férfi | Nő | Férfi | Nő |
10-x évesek közül 0 osztályt végzett | ||||
15-x évesek közül legalább 8 osztályt végzett | ||||
18-x évesek közül legalább középiskolát végzett | ||||
25-x évesek közül fel- sőfokú isk.-t végzett |
A falu adatai | Magyar falvak* 1.500-1.999 lakossal | |||||
Együtt | Férfiak | Nők | Együtt | Férfiak | Nők | |
Aktív keresők | ||||||
Inaktív keresők | ||||||
Eltartottak | ||||||
Munkanélküliek | ||||||
Összesen: | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
I. | (32,7%) | Közösségformáló erő a településen élők között |
II. | (18,3%) | Önállóság, tervszerű gondolkodás, növekvő autonómia |
III. | (11,6%) | A program komplexitása |
IV. | (10,5%) | Szemléletváltozás a lakók életmódjában, környezettudatosságában |
V. | (8,8%) | Egy átfogó kép elkészítése a településről az egészségkép révén |
V. | (8,8%) | A civil szervezetek, intézmények közötti együttműködés javulása |
VI. | (3,8%) | A kulcsemberek megtalálása, a közösségért végzett munka felértékelődése |
VII. | (3,3%) | Anyagi forrás a településnek |
VIII. | (2,2%) | A helyi erőforrások felhasználása, önkéntes munka |
I. | 2,99* | Pozitív hatása volt a településen élők együttműködési készségére. |
II. | 3,00 | Pozitív hatása volt a közösségi szerveződésekre. |
III. | 3,41 | Elsősorban olyat tanított meg, amelynek segítségével tovább lehetett lépni. |
IV. | 3,85 | Elsősorban konkrét anyagi segítséget jelentett. |
V. | 4,63 | Önbizalmat adott a településen élőknek. |
VI. | 4,70 | Pozitív hatása volt a civil szervezetekre. |
VII. | 5,91 | Segített nyitni „kifelé” (pl. más települések, intézmények irányába). |
VIII. | 6,19 | „A pénz pénzt hozott” (azóta több sikeres pályázatuk volt). |
I. | 2,22 | Elsősorban anyagi természetű (kevés pénz, elosztási problémák stb.). |
II. | 2,45 | Elsősorban a közösség részvételével kapcsolatos problémák (kevesen vállaltak feladatokat, a szervezők magukra maradtak, néhányan nem voltak megbízhatóak stb.). |
III. | 2,49 | A vezetők, a koordinálók, az aktív résztvevők megbecsülésének hiánya. |
IV. | 3,28 | Túl sok befektetés a munkába, ehhez képest kevés tényleges eredmény. |
V. | 3,91 | Elsősorban presztízs problémák (ki vezeti a programokat, ki „aratja le” a sikereket, irigység stb.). |
Az adattár könyvtára |