Dokumentumok
Cím:
TAN-TÉR kistérségi felnőttképzési és tanulássegítő szolgáltatási rendszer
Szerző:
A kiadás éve:
2005
Tárgyszavak:
felnőttképzés, közművelődés
Állomány:
Tan-Tér program
Megjegyzés:
Annotáció:

„A felnőttképzés hozzáférésének javítása a rendelkezésre álló közművelődési intézményrendszer rendszerszerű bevonásával”

„TAN-TÉR” kistérségi felnőttképzési és tanulássegítő szolgáltatási rendszer

Projekt gazda: Felső Kiskunsági Közösségi Munkások Egyesülete

A projekt rövid összefoglalása


Programunkkal a felnőttek tanulásását segítő szolgálatási rendszert szeretnénk létrehozni. Olyan nyitott közösségi helyszíneket alakítunk ki vagy továbbfejlesztünk meglévőket, amelyek megfelelő technikai hátteret nyújtanak a felnőttképzési szolgáltatások biztosításához. Kunadacson a Művelődési Házban, Tasson a könyvtárban, Kunszetnmiklóson az ÁMK könyvátárában, Kunpeszéren a teleházban és Kunbábonyban a Civil Kollégiumban fogunk konzultációs pontot nyitni.
Helyi tanárokat, önkénteseket, helyi tanulókör, látókör vezetőket készítünk fel arra, hogy a felnőttek tanulását tudják segíteni. Többféle képzést tervezünk, többféle szinten és többféle módszerrel: tanfolyam, korrepetálás, gyakorlatok. Előzetes felmérésünk szerint a számítógép-internet használatának megismerésére, német és angol nyelv tanítására van legnagyobb igény. Gondolunk azokra, akik már évek óta nem tanultak rendszeresen és akik már kiestek a tanulás gyakorlatából vagy elfelejtettnek hiszik a korábbi ismereteiket. Ahhoz, hogy újra iskolába tanulni tudjanak (pl.: érettségire felkészüljenek) képesség fejlesztő képzést indítunk számukra Szeretnénk új területeket is bevezetni. Ilyen lesz a non-profit asszisztens képzés civil szervezetekben dolgozók, vagy ilyen jellegű munkát vállalni kívánók számára , vagy az ökológiai gazdálkodást a falusi vendéglátást megismertető képzés is. A társadalomismeret és az Európai Uniós tanulmányok ma már mindenki számára elengedhetetlen ismeretek. A vállalkozási és menedzsment ismeretek a működő és a kezdő vállalkozók számára nyújtanak, a gyakorlatban használható tudást. Több képzésünk különböző szinten (kezdő és haladó) vagy különböző időtartamban kerül megszervezésre.. A felnőttek elfogaltságához igazodva esti, délutáni, hétvégi képzéseket is szervezünk. Tanfolyamainkra, képzésekre, vagy segítő tanár igénybevételére bárkinek lehetősége van, aki tanulási szándékát kifejezi és jelenleg nem nappali tagozatos iskolába jár., legyen munkanélküli vagy dolgozó. A képzések ingyenesek, de vállalni kell a rendszeres részvételt. Munkanélküliek számára a tanfolyami jellegű képzéseken képzési támogatást is tudunk nyújtani. A képzésekről és a részvétel feltételeiről a konzultációs pontok tudnak információt nyújtani. 2005. augusztusától.

A projekt részletes leírása

A projekt területe a Felső-Kiskunság kistérség Kunszentmiklós és környéki kistelepülései: Kunbábony, Kunpeszér, Tass, Kunadacs. Együttműködő partnerünk a térséget jól ismerő Közösségfejlesztők Egyesülete, (mint akkreditált felnőttképzési intézmény), hiszen 1997 óta közösségfejlesztési programot vezet itt, amelynek eredményeként alakult meg 1999-ben Egyesületünk is.
Három fő problémacsoport felismerésére alapozzuk a projektünket.
1. A munkavállalói és munkaadói igények, szükségletek és a munkahelyteremtő helyi lehetőségek csak részben ismertek Alacsony a térség gazdasági potenciája. A térség természeti adottságai nincsenek kellő mértékben kihasználva.
2. A munkanélküliségi ráta magas a térségben. Nagyarányú a képzetlen vagy elavult képzettségűek száma.
3. A közművelődési intézményhálózat hiányos és szakember szükséglet jelentkezik.

A projekt által a fenti problémákra a következő megoldás alternatívát dolgoztuk ki :
A tervezett rendszer elemei:
1. Igény és szükséglet felmérés a mentor szolgálatok, civil szervezetek bevonásával. Információs és nyilvánossági rendszer kialakítása.
2. A képzési szint növelése képzési és tanulássegítő szolgáltatások indításával a közművelődési és közösségi intézmények rendszerszerű bevonásával.
3. A közművelődési intézmények, közösségi színterek szolgáltatásainak bővítése a konzultációs pontok kialakításával (technikai felszerelés) és szakemberek képzésével. Más területen tevékenykedő szakemberek bevonása és felkészítése a felnőttképzésre. Megvalósítási terv – tevékenységek
A felnőttképzés hozzáférés-javításának elemei:
Többféle szükségletnek felelnek meg a szolgáltatások, hogy mindenki találhasson számára megfelelő képzési lehetőséget.
-alapképzéstől a szakmai képzésig,
-tanfolyami rendszerű képzéstől a távoktatásig
-helyben vagy csoportos szállítással elérhető a képzési helyszín
- az időbeosztás rugalmas (esti, hétvégi, napközbeni képzések)
-a kisgyermekes családok számára háttérszolgáltatást nyújt a családi napközink, az idős szülőket otthon gondozók számára az idősek házi ellátását nyújtó szolgálatunk
- számítógép, internet áll rendelkezésre mindegyik konzultációs pontban

Sok csatornán éri el a célcsoportot
(levél, plakát, szórólap, helyi újságok, helyi rádió, személyes kapcsolatok a civil szervezetekkel kötött együttműködés és az 1999 óta működő kapcsolati háló alapján)
Ezeket a csatornákat lehetőség szerint nemcsak reklámra, hanem ismeretközlésre, információtovábbításra is használjuk.
A közvetítők köre tág: képző tanárok, konzultációs pont vezetők, mentor tanárok, önkéntes segítő tanárok, munkaerőpiaci mentor hálózat, egyéb partnerei hálózat

Több típusú helyszínen működik konzultációs, képzési pont, ezáltal minden településen lehetővé válik a helyben megszerezhető tudás (amely eddig nem volt biztosítva). A helyszíneket technikailag is megfelelő színvonalra hozzuk számítógépek, nyomtatók, fénymásoló, internethozzáférés vásárlásával, a terembérleti díj megfizetésével.
(Kunadacson az Egyesületünk, Kunpeszéren az Együtt Kunpeszérért Egyesület által működtetett művelődési házban, Tasson a könyvtárban (mivel itt nincs más közösségi színtér), Kunszentmiklóson az Általános Művelődési Központ könyvtárában, (mivel itt iskolai is működik a könyvtár a mindenki számára nyitott színtér), Kunbábonyban (Kunszentmiklós tanyabokrában) a Civil Kollégium Alapítvány által működtetett civil képzési központ (itt nincs másik közösségi helyiség)

Módszereink széleskörűek és a térségben újszerűek:
- hagyományos oktatás
- távoktatás
- tanulókörök (aktuális tanulmányokban egymás segítése pl: vizsgára készülés)
- látókörök (egy-egy témára felkészülés és beszélgetés)
- szintre hozás (emlékeztető képzés, általános műveltség)
- eseti képzések pl.: felkészülés a munkahelyi felvételi tesztre
Az eddigi tapasztalatok alapján összeállított tananyagrendszerünkben a modularitás érvényesül. Angol, német, informatika, vállalkozási ismeretek, falusi turizmus, mezőgazdasági, ökológiai gazdálkodási ismeretek. Mindezek együtt, vagy külön - külön is tanulhatók. A résztvevő beiratkozhat egy-egy modulra, vagy az összes tanfolyamra. Modulvizsga és záróvizsga is tehető. Minden résztvevőnek „tanulókönyve lesz”, amelybe bejegyzésre kerül, hogy mire iratkozott be és mit végzett el. Ez a kis könyv rangot ad a képzési szolgáltatásnak, nincs lezárva, mindig magában hordozza a folytatást (újabb és újabb képzések elvégzését, illetve a képzési szükségletet is jelzi). Hosszútávon megalapozza a folyamatos tanulást. A tanulókörök és látókörök közösségteremtő erővel bírnak, állandó motiváltságot is biztosítanak a résztvevőknek és magában hordozzák a mások bevonásának lehetőségét.

A projekt fő tartalmi egységei:
1. előkészítés: szerződéskötések, eszközbeszerzés, nyitó szeminárium
2. tananyagok előkészítése, módszerek kidolgozása, tananyagok adaptálása, felkészülés a képzők képzőjére (ehhez szakemberek megbízása, összehangolt munka végzése)
3. képzők képzője: helyi tanárok felvétele, képzésük modulrendszerben, elsősorban a felnőttoktatás módszertanára koncentrálva a szakterületekhez alkalmazkodva: konzultációs pontok vezetése, látókörök vezetése, általános ismereti képzések – önkéntes tanárok bevonásával, agrár-ökogazdálkodási, falusi turizmus tanfolyamok és gyakorlati oktatás (munkatapasztalatszerzés a mentor tanárok közreműködésével).
4. kísérleti képzések és szolgáltatások a szükségletekhez alkalmazkodva a kidolgozott tananyagok felhasználásával a felkészült tanárok vezetésével.
5. a projekt lezárása: esettanulmányok készítése (helyi tanárok által), projekt értékelő zárótanulmány készítése, záró szeminárium és szakmai szeminárium szervezése.
A folyamat során együttműködői partnerségi értekezleteket tartunk az értékelés, az esetlegesen szükségesséváló módosítások, és a fejlesztés, valamint a tanárok munkájának segítésére érdekében.

Általános, hosszútávú célunk a térségben élő, munkaképes korosztály alkalmazhatóságának, képzettségi szintjének növelése. A tanuláshoz kötődő attitűd megváltoztatása.
Konkrét célunk a Felső-Kiskunság kistérségben az igényekhez, a munkaerőpiaci szükségletekhez alkalmazkodni képes képzési és tanulást segítő szolgáltatási rendszer kialakítása. Ez, a térségben 1999 óta működő személyes támogatást nyújtó mentor szolgálatunkra és a projekt célját szolgáló, a projekt során kialakításra kerülő információs-nyilvánossági rendszerünkre épül. Célunk ezeknek az információknak a rendszerezése, hozzáférhetővé tétele és a hosszú távú célok elérésének szolgálata.
A program célja, hogy akiknek nem volt módjuk arra, hogy az iskolarendszerű képzésben megszerezzék az alap-, illetve szakképesítést, segítséget kapjanak ahhoz, hogy a hiányokat felnőttkorban pótolják. Fontosnak tarjuk a csökkent munkaképességű személyek, valamint a tartós munkanélküliek képzésbe vonását, figyelemmel foglalkozatási nehézségeikre.
Célunk a közművelődési intézmények, (ahol nincs, ott a közösségi színterek) rendszerszerű bevonásával, konzultációs pontok kialakításával a szolgáltatások hosszú távú működésének biztosítása. Ehhez a humán háttér megteremtése azáltal, hogy a felnőttképzésre alkalmassá tesszük a projektbe bevonható közművelődési szakembereket, pedagógusokat és felsőfokú végzettséggel rendelkező szakembereket.
Összefoglalva:
A lehető legkisebb befektetéssel a meglévő intézményrendszert és erőforrásokat felhasználva egy hosszú távon fenntartható, ha lehetséges önmagát fenntartó a kistérség lakossága, szervezetei és intézményei számára elérhető képző információs és tanácsadó rendszer létrehozása.
A meglévő állami, önkormányzati, valamint civil ellátó-, és segítő rendszerek megerősítése, a sokszor egymástól függetlenül működő rendszerek összekapcsolása. Minél több megoldás, alternatíva felkutatása és közzé tétele az egyes problémákra.

A program célcsoportja kettős:

Egyrészt a képzők képzésében a közművelődésben (intézményben, vagy civil fenntartású közösségi házban) dolgozó szakemberek, pedagógusok és egyéb felsőfokú végzettséggel rendelkező helyi szakemberek. Köztük azok, akik saját gazdaságot működtetnek, akár az agrárium, akár a turizmus vagy egyéb a térség gazdaságát fejlesztő területen tevékenykednek.

Másrészt a kísérleti képzésekben, felnőttképzési szolgáltatásokban azon embereket célozza meg akiknek nem volt lehetőségük arra, hogy az alap és szakképesítést az iskolarendszerű képzésben szerezzék meg és azon személyeket célozza meg, akiknek ugyan már rendelkeznek szakképesítéssel, de azzal munkával, ezáltal kiszorulnak a munkaerőpiacról.

Ebben a célcsoportban levő személyeket további célcsoport-bontásban oszthatjuk fel:

1. Munkanélküliek:
- munkanélküliek
- pályakezdő munkanélküliek
- tartós munkanélküliek
- csökkent munkaképességű munkanélküliek
2. Munkaviszonyban álló személyek
- szakképesítéssel nem rendelkezők,
- szakképesítéssel rendelkezők, új szakképesítés megszerzése,
- munkahely megtartásához szükséges kiegészítő képzés.
3. Egyéni vállalkozók, társas vállalkozások tagjai:
- vállalkozás indításához szükséges képesítés megszerzése,
- meglévő vállalkozás, jogszabály változás miatti szakképesítés megszerzése.
4. Nők, akik GYES-ről, GYED-ről, főállású anyaságból szeretnének a munkaerőpiacra visszakerülni.

A projekt időbeosztása:

Teljes időtartama 20 hónap: 2005.02.01 – 2006.09.30.
Előkészítés: 2005. febr.. – július
- menedzsment tevékenység
- tananyagok készítése: a tanárok felkészítésére és a tanításra, a tanítási módszerek, módok kidolgozása
- tanárok bevonása (toborzás, kiválasztás)

Tanárok felkészítése: 2005. augsztus- szeptember
- tananyagok, modulok szerint

Kísérleti szolgáltatások beindítása: 2005. október – 2006. augusztus
- konzultációs pontok felszerelése
- képzések és szolgáltatások elindítása és folyamatos fenntartása
- konzultációk a tanároknak

Zárás: 2006. szeptember
- záró szakmai szeminárium
- projekt záró szeminárium


Dokumentumok