Soros Alapítvány Évkönyv 1995
Nyomtatóbarát változat
<<
Tartalom
<<Előző fejezet
Business Basics Alapítvány
A BB Alapítvány kis- és középvállalkozások fejlesztésére jött létre 1990-ben.
Az Alapítvány fő célja általános és egyedi üzleti tanácsadás nyújtása, valamint szakirányú tréningprogramok tartása a Magyarországon működő kis- és középvállalkozók számára, felhasználva külföldi és magyar szakemberek tapasztalatait és nemzetközi kapcsolatait.
Valódi piacgazdaság és nyitott polgári társadalom csak erős vállalkozói háttérrel jöhet létre. A gazdaság átrendeződése és az állami vállalatok összeomlása felemelkedési lehetőséget biztosított olyan kis és középvállalkozóknak is, akik nem rendelkeztek megfelelő üzleti tapasztalatokkal. Az Alapítvány létrehozásában meghatározó tényező volt, hogy ezeknek a vállalkozóknak nyújtson segítséget, és adjon át olyan ismereteket, amelyek felhasználásával eredményesen kapcsolódhatnak be a gazdaság vérkeringésébe. 1995-ben a BB Alapítvány 28,9 millió Ft támogatásból gazdálkodott, és 4,9 millió Ft bevétele volt (3 millió Ft üzleti szemianariumok értékesítéséből, 1,9 millió Ft különböző projektekből és ügyfelektől).
1. Tanácsadás
9 800
000 Ft
Rövid távú
tanácsadás,
amely az ügyfélnél és a BB Alapítvány irodájában zajlik, segítséget nyújtva a vállalkozóknak pénzügyi, marketing, üzleti stratégiai tervezés, exportlehetőségek, cégvezetéssel kapcsolatos kérdések, illetve növekedési problémák területén.
1995. folyamán a BB Alapítványnak 76 hosszabb távú tanácsadásban részesülő ügyfele volt. A tanácsadásra fordított
összeg: 9,8 millió Ft (közvetlen és közvetett költségek) volt.
2. Üzleti szemináriumok
13 400 000 Ft
Üzleti
szemináriumok
szervezése országszerte, magyar és külföldi szaktanácsadók közreműködésével, magyar és angol nyelven. A BB Alapítvány 1995-re azt a célt tűzte ki maga elé, hogy egyre magasabb színvonalon nyújthasson szolgáltatásokat egyrészt a már megszokott területeken – tanácsadás, üzleti szemináriumok szervezése, információs központ vállalkozóknak -, másrészt alkalmazkodva a változó igényekhez, folyamatosan bővülő tevékenységi körökben. Az MVA országos hálózatán keresztül számos tréningprogramot sikerült szervezni, illetve több megyében a Helyi Vállalkozói Központok úgynevezett rövid listájára felkerülni a következő témákban:
- Sikeres értékesítés
- Export
- Tanácsadás
- Pénzügyi menedzsment
- Vásárokon, kiállításokon való részvétel
- Hirdetés/marketing
- Hogyan adjuk el magunkat
- Stratégia és üzleti tervezés
- Általános üzletvezetés
- A sikeres prezentáció titka
- Kommunikációs készségfejlesztés
- Humán erőforrás menedzsment
A BB Alapítvány szemináriumain 1995-ben 388 vállalkozó vett részt. Az Alapítvány képzésre és tréningfejlesztésre az év során 13,4 millió Ft-ot költött.
3. Növekedés menedzsment program
1 300
000 Ft
A tevékenységi kör kibővítésére jó példa az új, komplex háromnapos Növekedés menedzsment program (NMP), amelynek keretében növekedésben lévő vállalkozók egy háromnapos szeminárium és azt követő személyes konzultáció során készítették el egy, a jövő feladatait vázoló akciótervüket. Szintén új program lesz, és az előkészületek már 1995-ben elkezdődtek, az a „Corporate Image tréning", amelyet a BB Alapítvány szaktanácsadói angliai szakértők segítségével ismertek meg. Az egynapos program keretében a résztvevők olyan viselkedési és öltözködési tanácsokat kapnak, amelyek tükrözik a közép-európai üzleti öltözködéssel kapcsolatos irányzatokat, hiszen ezek a magyar üzleti életben is egyre inkább elvárásokká fognak válni
Az NMP program kidolgozása átnyúlt az 1996. évre is, így az ügyfelek számára csak 1996 őszétől lesz hozzáférhető, A projektet a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány is támogatta. A program kidolgozásának 1995. évre eső költsége: 1,3 millió Ft volt.
4. Információs központ vállalkozóknak
2 100
000 Ft
Az
Információs központ
fő célja, hogy segítséget nyújtson a BB Alapítványhoz forduló vállalkozóknak export- és importpartnerek, kül- és belföldi befektetők felkutatásában. 1995-ben jelentős fejlesztések történtek az információs központ részeként működő könyvtárban is. Az MVA támogatásával CD-ROM-ot, kapcsolódó hardver eszközöket, valamint a KOMPASS szakkatalógus-rendszer CD-változatát vásárolta meg az Alapítvány. Ezenfelül felújította az észak-amerikai cégek katalógusainak, a THOMAS regisztereknek gyűjteményét, és számos szakkönyvvel is bővítette a könyvtár állományát.
A könyvtári szolgáltatásokat 1995-ben 76 vállalkozó vette igénybe Az Alapítvány a könyvtár bővítésére az MVA-tól 850 000 Ft támogatást kapott.
-
Tájékoztatás
a magyar vállalkozók, számára elérhető
bankhitelekről,
valamint más bel- és külföldi szervezetek hitelpályázati lehetőségeiről. Bankhitelekről az Alapítvány 1995 során 123 ügyfélnek adott bővebb felvilágosítást.
- Rövid (1-2 hónapos) külföldi képzések, szakmai ösztöndíjprogramok szervezése vállalkozóknak.
-
Tárgyalóterem biztosítása
saját reprezentatív székhellyel nem rendelkező vállalkozók részére.
1995-ben az Alapítvány ezekre a szolgáltatásokra összesen 2,1 millió Ft-ot költött, ebben az iroda fenntartása nem szerepel. Az iroda bérleti, díja és a működés finanszíro
zása 6,8 millió Ft-ba került.
5. Kutatások
1995-ben a BB Alapítvány két nemzetközi kutatásban vett részt. Az. egyik az angliai Anglia Polytechmc University megbízásából végzett
Research into Business Support Services in Central Eumpe – Vállalkozásfejlesztő szervezetek szolgáltatásai Közép-Európában
volt. A felmérés során magyar kis-, közép- és nagyvállalkozókat kérdeztünk meg arról, milyennek tartják a rendelkezésre álló szolgáltatásokat, illetve azok témái megfelelnek-e az igényeknek. Az. eredményből kiderült, hogy a magyar vállalkozók nem rendelkeznek elég információval a létező szervezetekről, de alapvetően nincsenek is jó véleménnyel a vállalkozásfejlesztési tevékenységet folytatókról. Arra a kérdésre, miszerint milyen további szolgáltatásokat vennének szívesen igénybe, igen kevesen rendelkeztek határozott elképzelésekkel.
A másik 1996-ba átnyúló kutatás az EFER megbízásából végzett
Central and East Europe's Dynamic Entrepreneurs – Közép és Kelet-Európa Dinamikus Vállalkozói
címet viselte. Ennek keretében – már az előző években összegyűjtött – 125 dinamikus vállalkozó további fejlődését követte nyomon az Alapítvány illetve 25 új vállalkozó megkeresése volt a feladat. E dinamikusan fejlődő vállalkozók egy olyan, évente megjelenő kiadványba kerülnek bele, amelyet az EFER és az OECD ad ki, és amelyik a régió országainak megbízható és dinamikusan fejlődő vállalkozóit tartalmazza.
Fontos szempont volt, hogy a kutatások eredménye az Alapítvány munkájában, jövőbeli, stratégiájának kidolgozásában lényeges segítséget nyújtott, hiszen a felmérések során közvetlenül a vállalkozóktól kapott válaszokat az egész szakmát foglalkoztató kérdésekre, valamint megoldási javaslatokat a létező problémákra.
Ezek a kutatások a BB Alapítványnak 750 000 Ft bevételt jelentettek.
6. Konferenciaszervezés
230 000 Ft
1995. június 6-8. között szervezett a Donor's Committee for Small Enterprise Development és a Soros Alapítvány nemzetközi konferenciát
Innovative Approaches to Financial and Technical Services for Small Business – What works in Central and Eastern Europe and the Former Soviet Union-Innovatív hozzáállása kisvállalkozóknak nyújtott pénzügyi és szakmai szolgáltatásokban, azaz mi lehet hatékony Közép-Kelet-Európában, illetve a szovjet utódállamokban
címmel. A mintegy 300 résztvevős konferenciát a Soros Alapítvány mellett olyan nemzetközi szervezetek támogatták, mint az EBRD, az EU Phare programja, az EU Tacis programja, a Ford Alapítvány, az ILO, az angol kormány és a Világbank. A BB Alapítvány a konferencia szervezésében a Donor's Committee for Small Enterprise Development által megbízott angol Grariarn Bannock & Partnere magyar partnereként vett részt.
A konferencia szervezéséből az Alapítványnak bevétele nem származott, költségei hozzávetőleg 230 000 Ft-ot tettek ki.
Következő fejezet >>
Tartalom
>>