![]() |
Érvényes pályázatok: újak, kiírók szerint, érvényesség szerint, tárgymutató szerint, módosultak |
| ![]() |
|
Cím: | Tudni szeretném |
Kiíró: | NOVOFER Alapítvány |
Határidő: | 02/28/2025, 03/28/2025 |
Érvényes: | 03/28/2025 |
Tárgymutató: | |
Pályázhat: | határainkon belül, vagy azon kívül élő, magyarul tudó középiskolás tanulók |
Napi Pályázati Értesítő >>> |
N O V O F E R A L A P Í T V Á N Y PÁLYÁZATI FELHÍVÁS GÁBOR DÉNES KÖZÉPISKOLAI ÖSZTÖNDÍJ 2025 Gábor Dénes Nobel-díjas mérnök, fizikus, társadalmi gondolkodó, a Római Klub alapító tagja emlékére, a NOVOFER Alapítvány a Műszaki Szellemi Alkotásért kuratóriuma pályázatot hirdet Gábor Dénes Középiskolai Tanulmányi Ösztöndíj 2025 elnyerésére, TUDNI SZERETNÉM címmel. Gábor Dénes mintegy fél évszázada, a Római Klub tagjainak sorában mind nagyobb szenvedéllyel vizsgálta a technológia és az innovációk társadalmi környezetét és hatásait. Ezzel kapcsolatos gondolatait már a Római Klub létrejötte előtt önálló könyvekben is közreadta: a Találjuk fel a jövőt, a Tudományos, műszaki és társadalmi innovációk, illetve Az érett társadalom lebilincselő gondolatmenetei alapján éppen a mai horizontunkról fogalmaz meg sok - helytállónak bizonyult - előrejelzést. Ez utóbbi művének 15. fejezetében így fogalmaz: Senki sem kerülhet úgy ki az új egyetemről, hogy ne találna magának legalább egy életre szóló érdeklődési kört. Nem véletlen, hogy a műszaki fejlődés kínálta lehetőségek mellett komoly (és látható módon sok tekintetben megcáfolhatatlan) jövőképet vázolt fel arról, hogy milyen következményei lehetnek a jelentős mérnöki- és társadalmi innovációnak. Tudományos, műszaki és társadalmi innovációk című könyvének a 2. fejezetében a hardware találmányok és innovációk összefoglalásaként gyakorlatilag az összes olyan természettudományos ismeretet megemlíti, amelyeket ma az oktatásban STEM tantárgyaknak nevezünk és a mérnöki tudományok alapjait jelentik. Kiemelkedő mérnök-fizikusi talentuma széles műveltséggel és felelős társadalmi gondolkodással párosult. Ma is sokan és sokat meríthetnek gondolkodásából, a jövőt vizionáló műveiből. Idén azt várjuk a pályázatra jelentkező fiataloktól, hogy fogalmazzák meg, SZERINTÜK MIKÉNT KELLENE a természettudomány - különösen a fizika, kémia és biológia - ismeretanyagát, a technológia és a mérnöki tudományok elvi és gyakorlati eredményeit, valamint a matematikai gondolkodás és problémamegoldás modelljeit, alkalmazását, továbbá a kapcsolódó egyéb tantárgyak hasznos megoldásait és módszereit ÚGY TANÍTANI, hogy azok iránt fogékonyakká válhassanak, megszerethessék őket és sikeres alkalmazásukkal akár egy életre szóló érdeklődési kört találjanak maguknak. A leginkább érintettektől várunk VÍZIÓKAT ÉS AJÁNLÁSOKAT a kívánatos tanítási körülmények, a hatékony elsajátítási módszerek és az alkalmazási képesség értékelése tárgyköreiben. E három hatásterület feldolgozásának lehetséges (de nem kimerítő!) példái: A TANÍTÁS KÖRÜLMÉNYEI: - helyszínei (a hagyományostól az ösztönző vagy referencia-környezetekig) - ismerethordozó, tudásközvetítő személyei - a tanárok segítői - tematikájának rugalmas alakítása oktatási, illetve tanulói profilok szerint - eszköztára az illusztrációtól a interaktív részvételig (digitális vs valóságos) - módszertana - a tapasztalatból vagy az elméletből kiinduló közelítések ELSAJÁTÍTÁSI MÓDSZEREK: - a közösségi feldolgozás megosztott felismerései és következtetései - az egyéni tanulás elvonatkoztatás avagy próbálkozás alapú útjai - a tapasztalatszerzés eltérő fajtái: a forráskutatástól a helyszíni élményekig ALKALMAZÁSI KÉPESSÉG BIZONYSÁGAI: - a tézisekről való számadástól a problémamegoldásig terjedő skála - a papírostól a digitális ismerettéren át a labormunkáig - a feladat-módszer irány megfordítása: módszerek új témákra alkalmazása - új feladathoz új megoldási utak/bizonyítások meglelése PÁLYÁZATI FELTÉTELEK: - A pályázaton részt vehetnek a határainkon belül, vagy azon kívül élő, magyarul tudó középiskolás tanulók. - A Pályázó hozzájárul ahhoz, hogy a pályaművet az Alapítvány a későbbiekben ellenszolgáltatás nélkül, digitális vagy nyomtatott formában közzé tegye, vagy a közzétételt partnerei részére engedélyezze. - A Pályázónak nyilatkoznia kell arról, hogy a Pályaműnek ő a szerzője és ez által joga van azt publikálni, publikáltatni, továbbá garantálja a Pályamű eredetiségét. (A felhasznált irodalom, források megjelölése szükséges. A részbeni plagizálás, az MI (AI) közvetlen felhasználása is a pályázó kizárását eredményezheti.) A jeligés pályázat két részből áll: 1. Adatlap: a Pályázó nevével, születési adataival, elérhetőségével (lakáscím, telefon, e-mail), a felkészítő tanár nevével, a Pályázó iskolájának adataival (iskola neve, címe, igazgató/intézményvezető neve, e-mail címe), valamint a pályamű azonosítására alkalmas jeligével és munkacímmel, a választott témakör megjelölésével, a Pályázó aláírásával (a számítógéppel kitöltendő adatlap letölthető a www.gabordenes.hu internet címről). 2. Pályamű: A jeligével és címmel ellátott pályamű egy prezentálásra, bemutatásra alkalmas írott szöveg (esszé). A PÁLYAMŰ ELVÁRT TARTALMA: A pályaműben a Pályázónak a megadott három témacsoport valamelyikét kell - egy-, vagy több megadott témakör figyelembevételével -, értelmezni, kidolgozni, tovább gondolni, az újszerű lehetőségekre rámutatni. A kidolgozás sikere a STEM-tantárgyak eltérő természetének érvényesítésétől is függhet: egy pályázatnak legalább két STEM-tárgyra (természettudomány, technológia, mérnöki tudomány és matematika) kell vonatkoznia. (STEM = Science - Technology - Engineering - Mathematics) A pályaműnek szigorúan természettudományos alapokon kell állnia, áltudományos nézetek közlése a dolgozatot értékelhetetlenné teszik. FORMAI KÖVETELMÉNY: - Esszédolgozat 5-10 oldal terjedelemben, jeligével és címmel. - Az írott szöveg 12 pont nagyságú Times New Roman betűtípussal, 1,5-es sortávolsággal készüljön, az oldalmargók mérete 2 cm legyen. Az írott szöveg terjedelme ne haladja meg a 10 oldalt. - A pályázat tartalmazzon előlapot a jelige és a cím feltüntetésével, tartalomjegyzéket, valamint a felhasznált dokumentumok forrását, az irodalom jegyzékét is. - A jelige legalább 4 betűből és legalább 3 számból, de legfeljebb 10 karakterből álljon. A pdf. file neve a jelige legyen! AZ ELBÍRÁLÁS SZEMPONTJAI: Az elbírálás során a beérkezett pályamunkákat egy szakértőkből álló munkacsoport dolgozza fel és rendezi sorba annak általa meghatározott értéke szerint. A szakértői javaslatok alapján a beérkezett pályaművek első harmadát a Kuratórium tagjai megismerik, azokról véleményt alkotnak és döntenek az ösztöndíjak odaítéléséről. Szempontok: - Az önálló, eredeti gondolatok, javaslatok mértéke, mennyisége. - A pályamunka kidolgozottsága. - A választott bemutatási mód célszerűsége a választott kérdéshez illeszkedően. - A pályamunka közérthetősége, a pályamű bemutatásra, vagy előadásra való alkalmassága. HATÁRIDŐK: 1. JELENTKEZÉS: A pályázatra való jelentkezés, azaz a pályázati adatlap elküldési határideje 2025. február 28. éjfél. A pályázati adatlap benyújtási helye és módja: Az adatlapot elektronikusan az alapitvany@novofer.hu e-mail címre várjuk. Az adatlap beérkezéséről visszaigazoló e-mailt küldünk. 2. A PÁLYAMŰ: A pályamű érvényes beérkezési határideje 2025. március 28. éjfélig. A pályamű benyújtási helye és módja: A jeligével és címmel azonosított pályaművet csak elektronikus formátumban (PDF file) kell megküldeni az alapitvany@novofer.hu e-mail címre. A file neve a jelige legyen! Az e-mail tárgyában a jeligét és a dolgozat címét kell feltüntetni. Eredményhirdetésre 2025. június első felében, Gábor Dénes születésének évfordulója alkalmából rendezett ünnepségen kerül sor. DÍJAZÁS: A legjobb pályaművek kidolgozói minimum 50.000, maximum 250.000 forint összegű egyszeri tanulmányi ösztöndíjat és oklevelet, az OTDT által kiállított „Tehetségútlevelet” kapnak, továbbá a támogatók által felajánlott tárgyjutalmat, szakmai- vagy kulturális programokon való részvételi és táborozási lehetőséget, egyéb fejlesztő csomagot nyerhetnek. (Az ösztöndíjak száma nem limitált, az a színvonalas pályázatok függvénye, azonban a Kuratórium fenntartja a jogot, hogy valamely pályadíj-kategóriát ne adja ki.) A nyilvános eredményhirdetés alkalmával az erre előzetesen felkért diákok, egy 5-10 perces előadásban az ünnepség keretében bemutathatják pályamunkájukat. A sikeres Pályázókat a terv szerint a Parlamentben tartandó Gábor Dénes-díj átadási ünnepségre, valamint a Gábor Dénes Szellemi Örökség Program nyilvános rendezvényeire is meghívjuk. További felvilágosítás: NOVOFER Alapítvány 1112 Budapest, Hegyalja út 86., E-mail: alapitvany@novofer.hu Tel: +36 1 319-8913 Mobil: +36 30 4848-004 WEB: www.gabordenes.hu | Ingyenes e-mail tanfolyam Magam csináljam vagy bízzak meg egy szakembert? Akármelyik utat választja van egy minimum, amit mindenképpen tudnia kell.Legalább ennyit a forrásteremtésről címmel Ha Ön(ök) csinálják, akkor magától értetődő, hogy érteni kell hozzá, ha mást bíznak meg, akkor annyi tudásra lesz szükségük, hogy tudjanak megrendelni és átvenni. Ezt a tudást szerezheti meg ezen a tanfolyamon, ami egyben jó alap arra, hogy ha saját maga vág bele könnyű legyen hozzátanulni. Ne csak olvassa és nézze (filmek is lesznek a leckékben), csinálja is. A forrásteremtésnél ezt alig kell magyarázni, hiszen elméletben forrást szerezni enyhén szólva marhaság. Ezért arra kérem, hogy az egyes levelekben olvasottakat azonnal valósítsa meg a gyakorlatban. Ne feledje, akármilyen kis lépés sokkal többet ér, mint az álldogálás a rajtvonalnál... Az egyes leckéket e-mailben kapja meg, hetente egyet. Jó tanulást és eredményes forrásszerzést kívánok! Huszerl József szerkesztő Itt iratkozhat fel
Ingyenes hírlevelünkre itt iratkozhat fel
|
![]() |
|
Felhasználási feltételek |