Közösségfejlesztés |
Parola archívum Kiadó: Közösségfejlesztők Egyesülete, Budapest 1011 Corvin tér 8., T:1/201-5728, kofe@kkapcsolat.hu, www.kozossegfejlesztes.hu |
Cím: | Helyi cselekvést támogató központ Lengyelországban (CAL) |
Folyóirat: | Parola |
Év: | 2003 |
Szám: | 3 |
Oldalszám: | 16-19 |
Intézmények: | CAL, Helyi Cselkevési Központ, Szociális Animátor Iskola, Wierzchowo-i Gimnázium |
Települések: | Bisztynek, Ciechanowiec, Dobre Miasto, Gródek, Olecko, Tykocin |
Tárgyszavak: | CAL, funkcionális munkamegosztás, Helyi Cselkevési Központ Program, hírújság, Local Activity Centres Programme, partnerség, Szociális Animátor Iskola, Zeszty Scalony projekt |
A hírújság szekciói | A szekció állandó rovatai |
Na dobry pocz±tek A jó kezdetért | Vezércikk (Dzieńdoberek) és a tárgyalandó témák (My¶lenie nie boli) |
Miejsca i Ludzie Helyek és emberek | A központok bemutatása a kutatás során elküldött vagy összegyűjtött anyagok alapján. (CALe) A részt vevő emberek bemutatása - a kérdőív alapján bemutatott anyagok. (CALowicze) Információk, leírások más, a CAL szempontjából fontos más emberekről, intézményekről. (Inni) |
Działania Gyakorlati alkalmazások | Még megvalósításra váró ötletek tárháza. Az ötleteket gazdájuk nevével együtt közlik. (Pomysł do wynajęcia) A projekttervezetek részletei (Szukam Partnerów, Szukam Pomocy) Információk megvalósítás alatt álló projektekről. (Na tapecie) A legérdekesebbnek tűnő hálózati projektek. (Aleja Gwiazd) |
Być i Mieć Létezni és birtokolni | Információk arról, hogy meddig jutottunk javaslatainkkal, és hogy azok hatékonyak voltak-e. (¬ródła) A szervezetek bemutatása; különböző módszerek ismertetése pénzek és felszerelések megszerzésére. (Cietrzew na dachu) |
Zaproszenia Meghívások | Információk és meghívások a CAL- központokban szervezett rendezvényekre. |
Wolna Pagina Szabad oldal | A hely, ahova a tagok saját megjegyzéseiket írhatják, hogy a CAL-hálózat minden tagja olvashassa őket (Piszę) Az emberek megjegyzéseinek áttekintése, havonta frissítve. (czytam) |
Luzik Szabadidő | Társasági oldal és viccek. |
február | Csoportmegbeszélés Gródekben (konzultáció) |
március | Tapasztalatcsere I. Két nap Tykocinban – 2002. 03. 4–5. |
május | Tapasztalatcsere II Három nap Tykocin-ban – 2002. 05. 20–22. |
június | Csoportmegbeszélés Kruszewben. (konzultáció) |
július | Interdiszciplináris tapasztalacsere Olecko-ban (iskolák, kultúrházak, szociális központ, nem kormányzati szervezet) |
október | Konzultáció Łapyban |
november | „Aktív iskola” szeminárium – 2002.11.20. |
december | Konzultáció Ciechanowiec-ben – 2002. 1. 12. Értékelő ülés – 2002. 12. 13–14. |
SZABVÁNYOK | A SZABVÁNY TELJESÍTÉSÉNEK JELEI | A SZERZŐK MEGJEGYZÉSEI |
I. Az iskola felismeri a helyi közösség szükségleteit. | 1. A diákok diagnosztizálják a helyi szükségleteket. 2. „Erőforrás- és szükséglettérkép” készül. | A tanár kiválaszt egy csoport diákot, akik a felmérést végezni fogják. Elsőként azt tudatják velük, hogy mi a diagnózis célja, majd kiképzik őket a kutatómunkára. Azt a feladatot kapják, hogy 10 kérdőívet töltessenek ki családtagjaikkal, szomszédjaikkal, barátaikkal, így gyűjtve össze a szükséges információkat. A tanárokkal való heti megbeszélés során az iskolások is kitöltik a kérdőívet. Néhány fős csapat (tanárok, diákok, szülők) összegzi a felmérés eredményeit, így hozva létre „az erőforrások és szükségletek térképét”. |
II. Az iskola tevékenységét a helyi közösség elfogadja. | 1. A szülők és maga a közösség elfogadják az iskola helyi tevékenységi központként való működését. 2. Létrejön egy koordinátori gárda. | Az iskola tevékenységközpontként való működését felvázolják a szülőknek. Ha a szülők elfogadják az ötletet, az iskolát felveszik a programba. Ekkor szemináriumot tartanak a szülőknek, tanároknak, tinédzsereknek, cégek képviselőinek, nem kormányzati szervezeteknek, papoknak és más társadalmi csoportok vezetőinek. A szeminárium során bemutatásra kerül a térkép és az elképzelés. A lényeg az, hogy egyetértést és támogatottságot vívjanak ki. Létrejön egy koordinátori gárda az iskola helyi tevékenységközpontként való működtetésére. A team az egyes társadalmi csoportok képviselőiből áll majd (egy-egy személy a diákok, a szülők, a tanárok, a helyi közösség stb. részéről) |
III. Az iskola a közösség problémáinak megoldásáért dolgozik. | 1. Új projektek jönnek létre a társadalmi problémák megoldására. 2. A projektek összhangban állnak a gimnázium tananyagával. 3. Tanárokat, diákokat, szülőket és másokat vonnak be ezekbe a tevékenységekbe. | Itt az a fontos, hogy az iskola tevékenységei összefüggjenek azzal, ami a közösségben történik. Az adott problémák megoldására szervezett projekteknek összhangban kell állniuk az iskola oktatási rendszerével. A problémákat a tanárok választják, és a diákok oldják meg. A koordinátori team ugyanolyan időtartamra tervezi meg a tevékenységeket, mint az iskolában eltöltött idő (3 év). |
IV. Az iskola kormányzata az iskolában van. V. Az iskola népszerűsíti az önkéntesség fogalmát | 1. Az iskolai kormányzat a helyi önkormányzat mintájára szerveződik. 2. Az iskolai kormányzat iskolai tevékenységeket szervez a helyi közösség számára. 1. Önkéntesek vesznek részt az iskolai tevékenységekben (akik nem diákok vagy a tanárok közül kerülnek ki) 2. A diákok az önkéntesség fogalmáról és az önkéntes munkáról tanulnak. 3. Az iskolában Önkéntes Klub működik | A diákok tevékenysége vezet el a felnőttek által végzett tevékenységig. Természetes módon kapcsolódnak be a szülők, testvérek, nagyszülők, tehát egyre nagyobb kör alakul ki az egymást segítő emberekből. Ők mindannyian önkéntesek, akik abban a stádiumban vannak, amikor formális szervezetté kell alakulniuk. |
VI. A jutalmazási rendszer figyelembe veszi a diákoknak a helyi közösségért végzett tevékenységét. | 1. A helyi közösségért végzett munka a diákok felmérésének egyik fontos részét képezi. 2. A legjobb, legkiemelkedőbb munkavégzők különleges jutalomban részesülnek. | A diákok helyi közösségért végett tevékenységét az „Ognik” elnevezésű különleges díjjal jutalmazzák, amelyet a CAL Egyesület hozott létre Wierzchowo-ban, s amelyet az egyesület elnöke ad át. Ezek számára a fiatalok számára a helyi tevékenység az első lépést jelenti a karrier felé; segít nekik érdeklődési körük behatárolásában. Minthogy a helyi szükségletek sokfélék, és sokféleképpen lehet kielégíteni őket, minden fiatalnak lehetősége nyílik arra, hogy találjon magának valami neki megfelelőt. Az év végén ünnepséget rendeznek, hogy éreztessék a diákokkal saját fontosságukat. Az ünnepség alatt jutalmazzák meg a diákokat, itt ismerik el munkájukat tanáraik, valamint a helyi üzleti élet és a helyi önkormányzat képviselői. Mindez jó módszer arra is, hogy megtanítsuk a diákoknak a nagylelkűséget és egymás kölcsönös tiszteletben tartását. |