Közösségfejlesztés

Parola archívum
Kiadó: Közösségfejlesztők Egyesülete, Budapest 1011 Corvin tér 8., T:1/201-5728, kofe@kkapcsolat.hu, www.kozossegfejlesztes.hu


Cím:
Netikett
Szerző:
Huszerl József
Folyóirat:
Parola
Év:
2000
Szám:
2
Oldalszám:
14
Tárgyszavak:
internet, e-mail


Tartalom
NETIKETT

Mint minden közösségben az internet használók körében is kialakultak szabályok, amiket az együttműködés érdekében be kell tartani.
Remélem, olvasóink többsége legalább a levelezés erejéig használja az internetet, ezért fontos, hogy ismerjék ezeket a szabályokat:
Az alábbiakban az Internet felhasználók illemtani kódexéből, a netikettből idézzük a levelezésre és a levelezési listákra vonatkozó legfontosabb szabályokat.
„A múltban a népesség Internet használó része az Internettel „nőtt” fel, műszaki tudással bírt, és megértette a protokollok és a szállítás természetét. Manapság az Internet felhasználók közösségében egyre többen vannak olyanok, akik újak ebben a környezetben. Ezeknek ismeretlen ez a kultúra és nincs szükségük a protokollok és az átvitel műszaki részleteire. Hogy ezek az új felhasználók gyorsan az Internet közösség részéve válhassanak, ez az írás a magatartási szabályok minimális halmazát ismerteti.


Elektronikus levelezés során:

Tiszteld a szerző jogait avval az anyaggal kapcsolatban, amit másolsz. Majdnem minden országban vannak a szerzők jogait védő törvények.
Ha továbbküldesz (forward) vagy újrapostázol egy üzenetet, akkor ne változtasd meg annak a szóhasználatát. Ha ez egy neked írt személyes üzenet volt, és egy csoportnak kívánod továbbadni, akkor kérjél először engedélyt a feladótól.
Egy jó ökölszabály: légy konzervatív a küldésben és légy liberális a fogadásban. Nem szabad indulatos leveleket küldened (ezeket „flame”-nek nevezzük) még akkor sem, ha provokálnak. Másik oldalról viszont, ne legyél meglepve, ha ilyet levelet kapsz, és okosan teszed, ha nem válaszolsz ezekre.
Ne felejtsd el, hogy azok az emberek, akikkel kommunikálsz, az egész világon vannak szétszórva. Lehet, hogy annak a
levélnek, amire azonnali választ vársz, a címzettje éppen alszik. Add meg neki a lehetőséget, hogy felébredjen, munkába menjen és belépjen, mielőtt úgy döntesz, hogy a levél nem érkezett meg, vagy a címzett nem törődik vele.
Soha ne feledd, hogy a címzett is emberi lény, méghozzá olyan, akinek kultúrája, nyelve, humora egészen más is lehet, mint a tiéd. Dátumformátumok, mértékegységek, idiómák sem mindenütt ugyanazok.
Használj vegyesen kis- és nagybetűt, akárcsak a közönséges íráskor. A CSUPA NAGYBETŰ OLYAN, MINTHA ORDÍTANÁL!
Használj „mosolygókat” (smiley) a hangszín jelzésére, de bánj velünk takarékosan. :-) példa ilyen „mosolygóra” (döntsd oldalra a fejed és nézd meg úgy). [A smiley-k egyszerű karakterekből felépülő, sokszor nagyon kifejező jelek. Sok smileyt találhatsz a http://ns.c3.hu/~edk/kezdo/smiley.html – a szerző] címen. Azonban ne feltételezd, hogy egy „mosolygó” szerepeltetése rögtön eléri, hogy a címzett egyetértsen veled, vagy hogy egy egyébként bántó megjegyzés élét elvegye.
Légy tömör anélkül, hogy túlságon lényegre törő lennél. Amikor egy levélre válaszolsz, csak annyit idézz az eredeti anyagból, hogy érthető legyen a válaszod és ne többet. Rendkívül rossz szokás az egész levelet idézni a válaszban – töröld ki a felesleget.
A levél fejlécében kell, hogy legyen egy subject sor, ami visszatükrözi a levél tartalmát.
Egy email üzenet szállítási költsége nagyjából egyenlő a feladónál és a címzettnél (vagy szervezeteinél). Ez alapvetően eltér a hagyományos levéltől, a telefontól, a rádiótól és a TV-től. Egy levél elküldése konkrétan hálózati szélességbe, diszk helybe és CPU időbe is kerülhet. Ez az alapvető gazdasági oka, amiért nem illik kéretlen hirdetést küldeni e-mail-ben. (Ez ráadásul tilos is sok helyen.)
Ne küldj nagytömegű kéretlen információt az embereknek.

Levelezési listák esetén

Legalább egy, de inkább két hónapig olvasd az adott levelezési listát ill. hírcsoportot, mielőtt postázol valamit. Ez hozzásegít az adott csoport kultúrájának megismeréséhez.
Vésd jól az eszedbe, hogy amit írsz, azt széles közönség olvashatja. Ebben éppenséggel a jelenlegi vagy a jövőbeli főnököd is benne lehet. Vigyázz tehát arra, hogy mit írsz. Jusson eszedbe az is, hogy a csoportokat, és különösen a levelezési listákat archiválni is szokták, olyan helyen, amihez sokan férnek hozzá. Így a szavaidat hosszú időn át olvashatja szinte bárki.
Hirdetni csak és kizárólag az arra hivatott csoportokban és levelezési listákban szabad! Ez is egy példája annak, hogy célszerű ismerned azt a közönséget, aki majd írásodat olvassa. A kéretlen hirdetés – ami nem tartozik egy adott csoport/lista témakörébe – valószínű következménye: rengeteg durva válaszlevél. (Fordító megjegyzése: semmiképpen se nyilvánosan válaszolj, hiszen már ez is reklám. Hatékonyabb, ha a feladó rendszergazdáinál panaszkodsz.)
Légy óvatos, amikor egy üzenetre vagy cikkre válaszolsz. Gyakran a válasz a lista vagy a csoport címére megy a feladó helyett. Tévedésből személyes üzenetet küldhetsz egy helyett sok embernek, amivel csak mindenkit zavarba hozol. A legjobb az, ha válaszadásnál begépeled a címet az automata „reply” helyett. (Fordító megjegyzése: Kellő óvatossággal ez utóbbitól el lehet térni.)
Ha véletlenül személyes üzenetet küldtél egy listára vagy csoportba, akkor küldj egy bocsánatkérő üzenetet az eredeti címzettnek és a listának, ill. csoportnak is.
Ha valakivel nem értesz egyet, akkor célszerűbb személyes üzenetekben rendezni a dolgot, mint vitát folytatni egy listán. Ha olyasmin vitáztok, ami érdekelheti a lista olvasóit, akkor érdemes a vitátok eredményét összefoglalni és elküldeni a listára.”
A teljes szöveg megtalálható a www.cs.elte.hu/~chx/rfc1855hu.htm oldalon.
H. J.
Tartalom


Közösségi Kapcsolat Alapítvány - Közösségi Adattár