Közösségfejlesztés |
Parola archívum Kiadó: Közösségfejlesztők Egyesülete, Budapest 1011 Corvin tér 8., T:1/201-5728, kofe@kkapcsolat.hu, www.kozossegfejlesztes.hu |
Cím: | FIATALOK A RASSZIZMUS ELLEN, VAGY ELBŰVÖLNI/ELRAGADNI A FIATALOKAT? |
Szerző: | Balogh Flóra, Kovács Edit, Varga Máté |
Sorozatcím: | Parola |
Folyóirat: | Parola |
Év: | 2011 |
Szám: | 2 |
Oldalszám: | 3 |
Tárgyszavak: | Rasszizmus előítéletesség YAR |
Az oldalhoz kapcsolódik egy Facebook felület is: http://www.facebook.com/pages/Charming/116800891704661 | Egy like-ot a kedves olvasónak is megérhet! |
A WEB2 több szempontból is segítségére volt a programnak: - A Facebook mind nemzetközi szinten, mind hazai keretek között hozzájárult az eredményekhez. A népszerűsítés és a kampányolás mellett alapvető csatornája lett a képzés résztvevőivel való kommunikációnak és kapcsolattartásnak is, de a mai napig külön civil kollégiumos YAR Facebook csoport is működik, melyet a résztvevők kezdeményeztek. - Az eseményekről képek, filmek készültek, amelyek számos megosztó-oldalon megtalálhatók, több konferencia vagy találkozó előadásához PREZI-k (lásd www.prezi.com) készültek. - Az on-line kérdőívek mind Magyarországon, mind nemzetközi szinten megjelentek a program során. A CKA oldalán most is kitölthető az a nyilatkozat, amelyet a résztvevők „szervezeti politikáinak” elkészítéséhez alkalmaztunk, de több értékelő folyamat is on-line felmérésekkel valósult meg. |
A YAR hozadéka a VII. Nyári Egyetem, illetve a VI. Állampolgári Részvétel Hete során A bevezetőben is kifejtettük, hogy a YAR programmal párhuzamosan, a programhoz illeszkedő témák mentén szerveztük országos, illetve nemzetközi jelentőségű mozgalmi eseményeinket, a VII. Nyári Egyetemet a Közösségi Részvétel Fejlesztéséért, „Társadalmi szolidaritás – Összetartó Társadalom” címmel, illetve a VI. Állampolgári Részvétel Hetét. |
2. Hajléktalanok és lakosság 2010. 09. 21. Budapest A Nap Klub Alapítvány irányított fórumot szervezett „Hajléktalanok és lakosság” címmel |
3. Rajzpályázat – Fiatalok a rasszizmus ellen! 2010. 09. 20. Budapest, Ferencváros, József Attila-lakótelep | |
4. YAR képzés 2010. 09. 30. Kunszentmiklós–Kunbábony Ifjúság, közösségfejlesztés, tolerancia – 3 napos bentlakásos képzés ifjúsági közösségi vezetőknek a Civil Kollégiumban. | |
5. Élő Könyvtár 2010. 09. 17. – 2010. 09. 19 Pécs, Szent István tér, az Esélyek Háza Pécs szervezésében Élő könyvtár – Találkozz az előítéleteiddel! „Ha kész vagy szembenézni előítéleteiddel, sztereotípiáiddal, nézz be az Élő Könyvtárba, ahol a könyvek beszélni tudnak!”. | |
6. „Fogadd el, fogadj el” országos szolidaritási road show 2010. 09. 26. Szekszárd, Garay tér „Fogadd el, fogadj el” országos szolidaritási road show 14 órától interaktív program (ezen belül „Megölelhet-lek?” akció) | |
7. ÁRH megnyitó fesztivál Szekszárd 2010. 09. 20. Szekszárd, Garay tér Zenével a rasszizmus ellen (élő, hangzó és interaktív közösségi zenélés). „A szekszárdi megnyitón 15 művészeti csoport 150 előadója zenével, tánccal üzent a rasszizmus ellen.” |
10. Felelősséggel élni – rácsok mögötti beszélgetés Esélyek Háza, Miskolc „Felelősséggel élni – Rácsok mögötti beszélgetés a felelősségteljes állampolgári részvételről” a szirmabesenyői Fiatalkorúak Regionális Büntetés-végrehajtási Intézetében. |
Ha tapasztalattal rendelkezel az ifjúsági munka területén, de úgy érzed, szívesen bővítenéd a tudásod, - ha érdeklődsz az ifjúsági közösségszervezés, az együttműködésen alapuló, a társadalmi szolidaritást erősítő technikák iránt, - ha olyan csoportban szeretnél tanulni, amely nyitott szemléletű, - ha gyakorlatias, készségekre és jól használható tudásra fókuszáló képzésre vágysz, akkor jelentkezz a Civil Kollégium szervezésében ifjúság, közösségfejlesztés, tolerancia témakörben „Ifjúsági közösségi vezetőképzésre”! Amit kínálunk - 2x2 napos képzés Kunbábonyban, a Civil Kollégium bentlakásos képzési központjában, hétvégi elfoglaltsággal (péntek délutántól vasárnap délig, részletek a Civil Kollégium oldalán: www.civilkollegium.hu); - az ifjúsági közösségfejlesztésen alapuló kapacitásfejlesztési, szolidaritási technikák elsajátítása interaktív tanulási technikákon keresztül; - a képzés a mindennapi munka során jól hasznosítható készségek és technikák elsajátítását tartja szem előtt. Amit várunk - részvétel valamely ifjúsági szervezet munkájában; - gyakorlati tapasztalat az ifjúsági munka területén; - a képzést követően a megszerzett ifjúsági közösségfejlesztéssel kapcsolatos – a társadalmi szolidaritáson alapuló – technikák alkalmazása a szervezet tevékenységében. |
A tizenkét szervezet négy nagyobb csoportra bontható működésük és célkitűzéseik alapján. A legnagyobb csoportot az ifjúsági kulturális közösségek alkotják, ebbe tartozik (a teljesség igénye nélkül) a SIKK (Solti Ifjak Kulturális Közössége), a debreceni Opera (alternatív ifjúsági mozgalom), az FKKME (Felső-Kiskunsági Közösségi Munkások Egyesülete) vagy a Zalai Hazatérők Egyesülete. Érkeztek tagok egyházi szervezetektől (Joób Olivér Gondozó és Rehabilitációs Szeretetintézmény, Szegedi Katolikus Egyetemi Lelkészség), valamint képviseltette magát egy ifjúsági iroda is (Kiskunhalas – Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda). A résztvevők kivétel nélkül vidéki szervezeteket képviseltek, a nemek tekintetében kb. 2/3–1/3 arányban női többséggel. | |
A tréning meghirdetésénél kulcsfontosságú volt, hogy olyan módon szövegezzük meg a felhívást, amely a lehető legszélesebb palettáját biztosítja majd mind a delegáló szervezeteknek, mind a résztvevőknek. Mivel a projekt legfőbb célkitűzése az, hogy a diszkrimináció ellenes szervezeti politika stratégiai szinten megjelenjen a résztvevő szervezetek életében, jónak láttuk a szervezetek vezetőit megcélozni. A felhívásból az is kitűnik, hogy a vezetői kompetenciák fejlesztése és a tolerancia mellett a közösségfejlesztést emeltük be harmadik hívó szóul. Ebben a háromszögben terveztük meg a tematikát és kínáltuk meg a szervezeteket egy nyitott, befogadó, közösségi szemléletű szervezeti stratégia megalkotásának lehetőségével. |
A meghirdetett „Ifjúsági közösségi vezetőképzés” tematikája tartalmazott vezetői önismereti munkát, a csoportdinamika alapjainak áttekintését, a csoportok és egyének közötti kooperáció, versengés és konfliktuskezelés saját élményű és elméleti tanulását, a kisebbségek és a diszkrimináció társadalom-lélektanát, és a vezetői stílusok áttekintését. Középpontba került a vezető személye, valamint az, hogy a jó vezető személye hogyan hat a csoportra, hogyan befolyásolja dominánsan az uralkodó értékeket? Igyekeztünk a saját csoportélményt az elméletek elé helyezni. |
Kedves YAR tréningrésztvevők, kedves érdeklődők, csatlakozók! Ahogyan a projekt leírásából is látszik, YAR programunk egyik fontos eleme, hogy a hazai képzések után a résztvevők beépítik a tanultakat szervezetük működésébe, kialakítanak egyfajta „befogadó szervezeti stratégiát”. A képzések trénerei segítségként az érintett témák mentén összegyűjtöttek olyan stratégiai állásfoglalásokat, amelyekből kiválaszthatjátok azokat, amelyeket jó szívvel tudtok magatokénak. Az így létrejövő – tulajdonképpen – nyilatkozatok második felében arra kérjük a kitöltőket, hogy sorolják fel azokat a konkrét lépéseket, amelyeket meg akarnak/tudnak valósítani a felsorolt állásfoglalások mentén. A NYILATKOZATOT MINDENKI SZÁMÁRA NYITOTTÁ TESSZÜK, A PROGRAMBAN VALÓ RÉSZVÉTELTŐL FÜGGETLENÜL! Köszönjük hozzájárulásotokat! |
1. Stratégiai alapelvek a nyitott, toleráns, befogadó szervezetek számára: Szervezetünk törekszik azoknak befogadására, akik különböző társadalmi vagy felekezeti vagy kultúrájú csoport tagjaiként csatlakoznak. Célunk, hogy ők is teljes értékű módon tudjanak részt venni a szervezet tevékenységeiben. Szervezetünk nyitott azok felé, akik a szervezet céljaival egyetértenek és szívesen tevékenykednek a szervezet céljainak megvalósításáért. Szervezetünk számára fontos, hogy elősegítse a különböző társadalmi csoportokhoz tartozó tagok közötti együttműködést, szolidaritást, a kölcsönös elfogadást. Szervezetünk alapelvei nem kirekesztők, nem korlátozzák mások szervezethez való hozzáférését, jogait. Szervezetünk felismeri a tagok és az (alkalmanként) önkéntesen csatlakozók közötti hasonlóságokat, ugyanakkor elfogadja a különbözőségeket. Szervezetünk biztonságos légkört teremt, amely lehetőséget biztosít tagjai számára a szabad és nyílt véleménycserére. Szervezetünk tagjai és önkéntesei között keresi a közös nevezőt, de tiszteletben tartja a kisebbségi véleményt. Szervezetünk konfliktushelyzetekben törekszik teret adni azok megbeszélésére és a békés rendezésre. A szervezet belső feszültségeinek kezelésére elfogulatlan külső szakembert kér fel. A szervezet elismeri és tiszteletben tartja az egyetemes emberi és állampolgári jogokat. A szervezet lehetőséget biztosít arra, hogy minden közreműködő legjobb belátása szerint döntsön arról, milyen szerepben és milyen mértékig csatlakozik. A szervezet tagjai az optimális működéséhez szükséges szabályokat azok esetleges megszegésére hozott szankciókat közösen alkotják és konszenzuálisan fogadják el. A szervezet kiemelten fontosnak tartja az etnikailag vagy szociálisan hátrányos helyzetű csoportok – munkanélküliek, kistelepüléseken élők, romák, bevándorlók – esélyegyenlőségének növelését és a kirekesztésük elleni küzdelmet, ennek érdekében arra törekszik, hogy megszólítsa és tevékenységeinkbe bevonja e társadalmi csoportok képviselőit.
Kérjük ismertesd, hogy a fenti állítások fényében milyen konkrét lépésekkel kívánod/kívánjátok formálni a szervezet működését!
Név: Szervezet, csoport: Település: E-mail: Honlap: Köszönjük! A kezdeményezést a Civil Kollégium minden csatornáján igyekszünk terjeszteni, népszerűsíteni, hogy ezek a nyilatkozatok is erősítsék a nyitott, toleráns, befogadó szerveződések közösségét! A kitöltött nyilatkozatokat a Civil Kollégium kinyomtatja, aláírja és eljuttatja a résztvevő szervezeteknek. A CKA munkatársai és tanárai www.civilkollegium.hu http://charmingyouth.eu/ |
Márciusban 6 országból 36 résztvevő 4 napon át Kunbábonyban cserélt tapasztalatokat a rasszizmus elleni küzdelemről. Az interkulturális találkozó remek lehetőséget kínált arra, hogy a résztvevő országok szemináriumain részt vett ifjúsági szervezetek képviselői prezentálják egymásnak befogadó, toleranciára épülő szervezeti stratégiai célkitűzéseiket. Egy-egy országból általában 3–4 ifjúsági szervezetet képviselő, tréninget megjárt fiatal, illetve egy vagy két programkoordinátor vett részt. |
Komoly kihívást jelent a szervezők számára, hogy egy nemzetközi szemináriumon megtalálják azokat a kapcsolódási pontokat, melyekre építve az egymás számára idegen és a másik országot képviselő fiatalok tudnak majd együtt dolgozni, egymásra reflektálni, egymás munkájából inspirációt meríteni. Hamar kiderült, hogy van egy lényegi különbség a szeminárium résztvevői között. Egy részük magát gondolkodás nélkül a többségi társadalom tagjai közé sorolhatná. Másrészről viszonylag hamar artikulálódtak olyan vélemények és öndefiníciók is, hogy milyen élmény a másik oldalról nézni a rasszizmust és diszkriminációt, kisebbségben élőként nyitottnak és toleránsnak lenni abban a társadalomban, ahol gyakran szenvednek el hátrányos megkülönböztetést és kirekesztést direkt vagy jól álcázott módon. Az érkezéseket követő esti ismerkedés után az első teljes nap reggelén a bolgár partner részéről Emil Metodiev, a projekt menedzsere foglalta össze a szeminárium célkitűzéseit, és felkérte a résztvevőket, hogy gyűjtsék össze a találkozóval kapcsolatos várakozásaikat, amit meg is tettek két csoportban. A két csoport tagjai aztán a másik rajzait elemezve igyekeztek felismerni a várakozásokat. Szerepelt ezek között a kapcsolatteremtés, a hálózatosodás lehetősége, a saját tapasztalatok megosztásának igénye, a másik rasszizmusról alkotott elképzeléseinek megismerése. |
A szeminárium második napján azt a feladatot kapták a résztvevők, hogy országonként vitassák meg, milyen az aktuális helyzet rasszizmus szempontjából az ifjúság frontján, milyen korlátok, feszültségek, ellenérzések rajzolódnak ki? Hogyan lehet leküzdeni ezeket? Mit lehetne másképpen csinálni? Ki és hogyan tudja ezt ellenőrizni, szemmel tartani? Abban mindenki egyetértett, hogy a szervezeti politika kezdetnek jó, de önmagában kevés ahhoz, hogy a rasszizmus-ellenességet szavatolja a szervezetek életében. Szintén egyformán gondolkodtak arról, hogy megéri sok energiát fektetni az ifjúságsegítők, vezetők és önkéntesek képzésébe, hiszen a nem-formális tanulás módszereivel apránként ezen a területen is létrejön az attitűdváltás. A hálózatosodás szintén letéteményese lesz a szemlélet megváltozásának, mind a hazai, mind a nemzetközi munkában, és ezek megalapozódtak a YAR programon belül. Akár nem-formális hálózatként is sokat lehet tenni az emberi jogok, a befogadó szemlélet terjesztésében, egyre több szervezetet és fiatalt bevonva. |
A fennmaradó időben a résztvevők a program követését tervezték meg. Az egyik csoport a helyszínen forgatott „hozott anyagból” és vágott meg egy kisfilmet, ami arra a gondolatra épül, hogy tegyél (egy kis) jót, mert az fertőző, és ettől válik jobbá a világ. A másik csoport időközben arról ötletelt, hogy milyen médiaeseményt lenne érdemes a témában megvalósítani, ami sokak figyelmét felkeltheti, és ráirányíthatja a program alapelveire. A kunbábonyi találkozó több szempontból beváltotta a hozzá fűzött reményeket: egyrészt a legeredményesebb ifjúsági szervezetek bemutatták új stratégiáikat, másrészt azokat közösen összehasonlítottuk, elemeztük, harmadrészt a résztvevők többnyire vegyes csoportokban dolgozva cseréltek tapasztalatokat, megélve nyelvi korlátokat, kulturális különbözőségeket is. A program céljait elérni hosszú folyamat, de nem lehetetlen. Az első lépéseket megtették a résztvevők, innen visszafordulni pedig már nem érdemes. |