Parola archívum
Nyomtatóbarát változat
A cikk linkjének elküldése e-mailben
Cím:
A szabad rádiózás valami más: Fiksz Rádió
Szerző:
Cs. Kádár Péter
Sorozatcím:
Rovat:
Folyóirat:
Parola
Állomány:
Év:
1995
Szám:
1
Oldalszám:
10. p.-11. p.
A cikkben lévő
Nevek:
Intézmények:
Fix Rádió
Települések:
Tárgyszavak:
közösségi rádiózás, Fiksz Rádió, szabad rádió
Megjegyzés:
Annotáció:

A szabad rádiózás valami más Fiksz Rádó

Mielőtt a mi rádiónk 1994. december 19. és január 6. között sugárzott műsorának technikai koncepcióját és realizálását mutatnánk be, foglaljuk össze a hagyományos típusszerkezet és az ebből adódó technikai koncepció sajátosságait!
A hagyományos helyi rádióban hírek, pontos idő, egyszemélyes diszkó jellegű zenei műsorok és magazinműsorok követik egymást. A zenék túlnyomó része rögzített slágerzene. Óránként legalább egyszer van valamilyen reklám-blokk. A riportok - ha vannak ilyenek -, s a reklámok készítése többnyire montírozást igényel. Tapasztalataink szerint a helyi rádiókban igen szoros kontroll alatt '' vannak a megszólaló személyek, és a műsorok konfliktuskerülők.
A technika - a zavartalan műsor-lebonyolítás érdekében - a stúdiótól elkülönített helyiségben van. A stúdió jobb esetben akusztikai burkolattal rendelkezik. A mikrofonok száma ritkán több, kettőnél. A technikai helyiségben a keverőasztalon kívül néhány CD-játszó, kazettás magnó, esetleg hagyományos lemezjátszó található. Biztosan van egy ; nagyon pontos óra is. A telefonvonalak - és ebből adódóan a telefonhibridek - száma egy vagy kettő. Van még lehallgató rendszer, utasító rendszer és valamilyen - többnyire sztereo-adó, a hozzá tartozó antennával. A rádió sztárja azonban - indokoltan - a számítógépes adatnyilvántartó-montírozó-adáslebonyolító egység.
A mi rádiónk - a Fiksz Rádió - nem ilyen. A Fiksz Rádióban nem a hagyományos értelemben vett műsor készül; a Fiksz Rádió rádiót csinál. Például nem mondunk híreket- illetve mindig híreket mondunk: a saját gondolataink, információink a hírek. Nem mondunk pontos időt, csak annyira, amennyire az életünkhöz szükséges. Zenei világunk alternatív rockzenéből, jazzből, komoly- zenéből áll. Egy konkrét műsor - a késő esti családalapító Fikszex - kivételével gyakorlatilag ki van tiltva a kommersz slágerzene, és nem szigorú dogmaként ugyan, de tilos az operett, a magyar nóta és a lakodalmas rock. Nagyon ' sokat dumálunk, és minden műsor élő. . Nincs is szükségünk montírozásra.
Előzetes műsorellenőrzés egyáltalán nincs. Nálunk bárki megszólalhat, ha az alkotmányt és néhány törvényt nem sért meg. Nem sérti továbbá azt az alapvető arculatot, amely szerint a Fiksz Rádió közéleti rádió; nem kerüli, hanem szívesen vállalja a konfliktusokat; vitákat. Hangjátékot is játszunk, reklámot viszont alig-alig. Munkatársaink lelkesedésből, anyagi juttatás nélkül dolgoznak. A Fiksz Rádió olyan, mint az élet - na jó, kicsit szebb annál. Olyan, mint a szabadság.
S most nézzük meg, hogy mindez mit jelent technikailag!
Mivel a Fiksz Rádió szegény rádió, magunk csinálunk mindent, amit tudunk, vagy olyanokkal csináltatjuk, akik nem rajtunk akarnak meggazdagodni. Ha végképp nincs más megoldás, képesek vagyunk órákig alkudozni.
A teljes rádió egyetlen helyiségben van. Amikor kicsit jobb a helyzet, akkor van egy külön helyiség is, ahol beszélgetni, közösségi életet élni, stb. lehet. Fontos viszont, hogy a stúdiórész és a technikai helyiség azonos legyen. A műsorvezetők, szerkesztők, vendégek és technikát kezelő személyek között ezáltal közvetlen a kapcsolat, könnyen tudnak segíteni egymásnak. A szobában semmilyen szándékos akusztikai korrekció nincs. Ha csörög a telefon, csörög; ha troli megy el az ablak előtt, akkor az adásban is hallatszik a jármű hangja. Nem elsősorban kényszerhelyzet szülte ezt a megoldást, hanem tudatos arculat-tervezés: a hallgató azt hallja, hogy a műsor ahhoz hasonló kis szobában folyik, mint amilyen az övé. Akár ő is lehetne műsorkészítő. És lesz is. Nem biztos, hogy beszélni fog, lehet, hogy takarítani vagy zenélni. A Fiksz Rádióban sok a koncert, a "helybezene" című rnűsor. Van, amikor ez rockzene, van, amikor komolyzene, de a népzene és a free jazz se hiányzik.
Mivel sok a sokszereplős beszélgetés, ezért többnyire 4, néha 5 mikrofont használunk. Mikrofonügyben nincs vita: a jó mikrofonnak sajnos ára van. Mi sddig 4 db AKG fülre akasztható mikro- !ont vettünk az Atec Magyarországtól. 5zerencsére a cég velünk szemben a legnagyobb baráti kedvezmény elvét alkalmazta. E mikrofonfajta fő előnye az, iogy a beszélgetőpartnerek szabadon mozgathatják a fejüket, nem néz velük szembe egy pisztoly. A hangzás pedig még meghittebbé válik. Hátránya viszont, hogy jól kell beállítani a mikrofont, mert különben sok lesz a puffogás. A hagyományos mikrofonokat, állványokat, kábeleket az Atec Magyarországtól és a magyar Rádiótól kölcsönöztük - ingyen.
Jelforrásaink közé tartozik két darab Sony CDP 215 típusú CD-játszó, amelyet leértékelve, darabonként 25.900 forintért vettünk a Twin Kft-től. Megjegyezzük, hogy tőlük kaptunk kölcsön egy kb. 120.000 forintba kerülő százlemezes CD-wurlitzert is. A szerkezet kiválóan működött, és nagyon büszkék voltunk rá. Nagyon könnyen kezelhető, tisztességesen szóÍ, és sokféle módon programozható. Nyugodt szívvel ajánljuk mindenkinek, aki lusta dolgozni, vagy gondol arra is, hogy hóakadály miatt elkéshet olykor valamelyik munkatárs. Bevalljuk azonban, hogy mi csak egyetlen alkalommal használtuk, mert nem az automatában akartunk gyönyörködni, hanem rádiózni vágytunk.
Vettünk egy Technics lemezjátszót is a Panasonic üzletházban. Ez a szerkezet a hozzá tartozó Technics hangszedővel 88.800 forintért mindent kibír, hiszen diszkósoknak szánták. Egyetlen hátránya, hogy már felfutás közben is ad ki hangot. Sebaj, fogunk hozzá készíteni egyszer egy monóstabil-vezérelt kapcsolót.
S itt álljunk meg egy pillanatra! Számos stúdióban járva tapasztaltuk, hogy a gyártók, kereskedők nem kényeztetik el a felhasználókat kiegészítő szerkezetekkel. Ezért a Fiksz Rádiót gazdaságilag működtető Fiksz Rádió Bt számos kiegészítő berendezést is gyárt vagy gyártat, terveink szerint nemcsak önmagának. Eddig a szimmetrizáló sztereo be- és kimeneti földfüggetlen transzformátoros illesztőegység és a monósító földfüggetlen illesztőegység készült el. Terveinkben szerepel a Fiksztereo speciális és olcsó adáslimiterrel egybeépített sztereo kóder (tervezett ára 80.000 forint), pontos hanggenerátor, digitális szignálegység, a hazai telefonhálózat tulajdonságait figyelembe vevő telefonhibrid és vonalszétosztó erősítő.
De nézzük tovább a technikánkat! A lemezjátszó jelét a Dunaudio Kft-tól ajándékba kapott fonóerősítő erősítette és korrigálta.
Sok kazettás felvételt játszottunk le, mert az alternatív zenék, kalózfelvételek gyakran nem is férhetők hozzá másként. Volt 3 db, annak idején 10.000 forintért vásárolt Aiwa kazettás magnónk. Ezek halódni kezdenek, ezért áttérünk egy Sony deckre, amelyet a Média Udvarban vásároltunk 18.000. forintért. A három roncs Aiwából pedig csinálunk egy jót. A telefonhibridet - egy Studert - a Magyar Rádiótól kaptuk kölcsön. A telefonvonal kiépítését a Matáv készítette el ingyen. Hogy ez a vonal mi mindent produkált... De ezt inkább hagyjuk! A Magyar Rádiótól kaptuk a hangjátékokat ingyen, és egy leselejtezés alkalmával egy Studer C37-es csöves stúdiómagnót is vásároltunk tőlük 6.000 forintért. Tulajdonképpen ezzel a beruházással kezdődött a Fiksz Rádió története.
Mivel a teljes műsor azonos helyszínen készült, a technikus fejhallgatóval ellenőrizte az adást. Mindenki maga hozta kedvenc fülesét. Sok technikusunk volt, mert az egész Oktopus hangtechnikai iskola nálunk gyakorlatozott. Akinek mégsem volt saját fülese, annak be kellett érnie egy bóvli 1.000 forintos fejhallgatóval. A Porstnál vett fülesnek nem a hangjával van sok baj, hanem a szorításával. A telefonálók hangját és a zenéket hangszórókra is tudtuk tenni. Erősítőként a BaSys Ktt-től tesztelésre kapott Pioneer 5X303 RDS rádióerősítőt használtuk. Az RDS arra is jó volt, hogy ha nagyon akartunk időjárást mondani, akkor a rádió kijelzőjéről leolvashattuk a Danubius Rádió RDS-időjóslatát. Ezt a készüléket is nyugodt lelkiismerettel ajánlhatjuk mindenkinek. A hangsugárzókat pedig a Cerwin-Vega adta kölcsön.
Az egyes készülékeket természetesen össze kellett kötni a keverőasztallal. Rengeteg pénzt takarítottunk meg azáltal, hogy a szerelt kábeleket önmagunk készítettük el - s néhány magyar rádióbeli kollégánk is besegített. Törekedtünk arra, hogy átalakító kábeleket ne kelljen használnunk.
A keverőasztalt az Ágota Technic készítette el, nagyjából a mi igényeink szerint. Egyszerre két darabot is megrendeltünk, a másikat a pécsi Szubjektív Rádió részére. Így 1 db ára nem haladta meg a 140.000 forintot. Az asztalnak öt mono, panorámázható mikrofon/nagyszintű és 6 sztereo nagyszintű bemenő csatornája van. A főkimenetek száma 2x2. A használható mellékláncok száma 2. Az egyik melléklánc ment vissza a telefonhibridbe, a másik a kontrollerősítőbe. Az az igazság, hogy kicsit féltünk ettől az asztaltól, ám a gyártó készségesen működött együtt velünk, s az asztal is jól bírta a kísérleti adást. De azért még be kell fejezni a beállítást. Az asztal pont annyit tud, amennyire szükségünk van. Kezelése roppant egyszerű. Műszaki jellemzői ezért az árért megfelelő. Ha lesz pénzünk, veszünk még egy ilyet, csak néhány csatornával nagyobbat.
Az adás rögzítéséhez a legegyszerűbb megoldást választottuk. Vásároltunk 2.450 forintért a Média Udvarban egy kétnormás, hálózatról is működő Nicosonic zsebrádiót. Ennek fejhallgató kimenetéről csatlakoztunk egy Aiwa XG700 kétfejes, kétsebességes (!) 33.900 forintért vett képmagnóra. A teljes adást Godlstar Black 180 perces kazettára vettük (299 Ft/db) félsebességen.
Mielőtt igazi büszkeségünket mutatnánk be, hadd áruljuk el, hogy azért mi is vettünk egy nagyon jópofa faliórát 1.200 forintért.
Az adáshoz két darab adót használtunk. Az OIRT sávon, 70,28 MHz-en a 13 watton mono Fiksz-1 adó működött. Ennek az adónak egyedi engedélye van. A CCIR sávon 101,6 MHz-en a Fiksz-2 50 wattos, és multiplex bemenettel is rendelkezik. Erre a bemenetre sztereo kóder, RDS kóder, sőt SCA kóder is csatlakoztatható. Az SCA segítségével egy újabb, független mono műsort is ki lehet sugározni. Mi a vakoknak szánjuk majd ezt az adásunkat. A Fiksz-2 típusengedéllyel rendelkezik, és néhány paramétere jobb; mint a hasonló kategóriájú Rhode Swarzé. Az adót a Szabad Rádiók Magyarországi Szervezetének megbízásából fejlesztette ki a Fiksz Rádió elképzeléseinek megfelelően a PROD-5 Ktt. Ezt az adót a típusengedély birtokában bárkinek elkészítik, ha a Fiksztől a megrendelés megérkezik. A magyarországi helyzetre jellemző, hogy az adó árát ÁFA-val 350.000 forintra tervezzük; az engedélyezési eljárás is majdnem ennyibe került:
A sugárzáshoz nemcsak két adót, hanem két antennát is használtunk. Mindkettőt 6.250 forintért vásároltuk (Penetrator CB antenna), és áthangoltuk az OIRT, illetve a CCIR sávra.
Műsorunk a Zugló TV képújságjának hangjaként is hallható volt. Ha lesz állandó engedélyünk - s reméljük, e sorok megjelenésekor már vidáman rádiózunk majd -, már alig néhány dolgot kell beszereznünk. Eddigi tevékenységünk helyességét visszaigazolják a, hallgatói vélemények: "De jó, hogy nincs nálatok reklám; milyen igényes a zenei és prózai programotok; hű, de szabadok vagytok!"
Cs. Kádár Péter (SKY-Magazin 1995. január-február) .,,
1995. március 5-én vasárnap, reggel 9 órakor első ízben szólalt meg a 67,52 MHz-s frekvencián a Szombathelyi Közösségi Rádió. Megszólalt, de egyúttal el is indította folyamatos adásait.


Parola archívum