Parola archívum
Nyomtatóbarát változat
A cikk linkjének elküldése e-mailben
Cím:
ÖN DÖNT!
Szerző:
Csáki Rozália
Sorozatcím:
Parola
Rovat:
Folyóirat:
Parola
Állomány:
Év:
2009
Szám:
3
Oldalszám:
3
A cikkben lévő
Nevek:
Intézmények:
Székelyudvarhelyi Közösségi Alapítvány, Szuper üzletlánc, Udvarhelyi Híradó, Támogatók Klubja
Települések:
Székelyudvarhely
Tárgyszavak:
Udvarhelyi Híradó, közösségi alapítvány, önkéntesség, társadalmi részvétel, kaláka, képzés
Megjegyzés:
Annotáció:

– A társadalmi részvétel jó példája –


2007. decemberében valami új és mégis régi kezdeményezés kelt életre Székelyudvarhelyen. A neve: Közösségi Alapítvány (Romániában az első bejegyzett közösségi alapítvány, mely egyben az első magyar közösségi alapítvány is.). Egy sajátos alapítványi forma, amely arra vállalkozik, hogy forrást teremt, mozgósítja a helyi erőforrásokat, serkenti a helyi kezdeményezéseket – ezáltal közösségfejlesztő szerepe is van – annak érdekében, hogy jobb legyen az életszínvonal. Teszi mindezt Székelyudvarhely és környéke közösségéért. Miért? Mert ez egy ilyen lokálpatrióta szerveződés szerte a világon. Arra alapoz, hogy az egy közösséghez tartozó és földrajzilag is jól körvonalazható tájegységben élők maguk tudják a legjobban megfogalmazni és megoldani a problémáikat, megvalósítani az álmaikat, kielégíteni a szükségleteiket. Természetesen, ha van akarat bennük erre, és ha képesek összefogni a közösségből azok, akik hitelesen tudják ezt az ügyet képviselni, és akik erőforrásokat is tudnak mozgósítani, legyen szó akár anyagiakról, akár humán erőforrásról avagy infrastruktúráról.
Az eltelt másfél év alatt sok szép kezdeményezése volt a Székelyudvarhelyi Közösségi Alapítványnak (SZKA). Ez alkalommal az első akciónkról mesélek bővebben. Miként törtünk be a köztudatba, és miként mozgósítottuk a város lakosságát? És mielőtt a részletekre térnék, fontosnak tartom megemlíteni, hogy e kezdeményezésben kiemelkedő szerepe volt az akkor éppen önkéntesként Udvarhelyen dolgozó amerikai Chris Wormannak. Ő Amerikában már megismerkedett ezzel az alapítványi formával, és a szakmai felkészültsége is megvolt egy ilyen szervezet felépítéséhez. Jómagam segítője, támogatója voltam ebben.
Nem volt egyszerű megértetni az emberekkel, hogy mi is a Közösségi Alapítvány, hogy mit is szeretnénk. A megalakulásunkat követően, melyet a város több jelentős vállalkozójának (Hét alapító taggal indultunk, akik közül hat személy a város vezető vállalkozásainak a tulajdonosa, a hetedik pedig ügyvéd. Ők az alapításhoz szükséges tőkét, egyenként több mint hatvanezer forintnak megfelelő lejt adtak össze e célra.) az összefogása tett lehetővé, a helyi lapot hívtuk segítségül, hogy hírünket vigye: itt vagyunk, ezt szeretnénk! Nem sokkal ezután az Alapítvány jellegéhez méltóan meghirdettük az első pályázatunkat, amelyet mi magunk is megpályáztunk (Ez a támogatás egy beszélgetésből született, amelyre egy konferencián került sor, ahol arról meséltem egy angol úriembernek, hogy mi miben „sántikálunk” Székelyudvarhelyen. Mivel kis alapítványról van szó, nem járultak hozzá a népszerűsítésükhöz.). Ez volt az Ön dönt! kampány. Két fontos célt követtünk. Az egyik arra irányult, hogy Udvarhelyen és az udvarhelyi közösségért megvalósuló kezdeményezések megvalósulását segítsük. A másik, hogy felhívjuk a lakosság figyelmét ezekre és bevonjuk őket is, éreztetve, hogy felelősek azért, ami a közösségükben, környezetükben történik. Alapvetően két nagyon fontos helyi vállalkozás volt a segítségünkre ebben: a helyi napilap, az Udvarhelyi Híradó (UH) és a helyi élelmiszer üzletlánc, a Szuper üzletek. Nem mellékesen jegyzem meg, hogy e vállalkozások tulajdonosai az Alapítványunk kuratóriumi tagjai is egyben. A pályázati felhívás a város civil szervezeteit szólította meg elsősorban, egy új lehetőséget ajánlva fel nekik, hogy Udvarhelyen és Udvarhelyért megvalósuló kezdeményezéseken dolgozzanak. Ez számunkra, az Alapítvány számára is az első lépés volt a megmutatkozásra, arra, hogy ne csak elmondjuk, mik a célkitűzéseink, hanem meg is mutassuk, miként követjük e célok elérését. Az udvarhelyi civil szervezetekkel már az alapítvány megalakítása előtt volt közös akciónk a 2%-os kampány keretében. Így nem volt nehéz megszólítani őket. Nemcsak az UH-t használtuk, hanem az e-mailes értesítést is. Az általános felhívás mellett a következő elbírálási szempontokat adtuk meg a civileknek, hogy a projektjük:
1. mérhető és látható eredményeket azonosítson;
2. a problémák gyökereinek a kezelésére törekedjen, a tünetek megszüntetése helyett;
3. törekedjen a fenntartható megoldásokra;
4. legyen az újítás és az arányos változtatás lehetősége;
5. legyen vonzó a közösség számára;
6. vonjon be önkénteseket is.

Egyszerű pályázati adatlapot és költségvetési táblázatot használtunk, amit mi magunk raktunk össze. A felhívásban ugyanakkor jeleztük, hogy három pályázatot fogunk támogatni, egyenként hatezer lejjel (ami úgy 400 000 forint). Összesen hét pályázat érkezett be. Lévén, hogy mi is időhöz voltunk kötve e pályáztatással, erre január elején került sor, ami nem mellékes tényező. Miután a Kuratórium is jóváhagyta a hét pályázatot, mint a kiírásban megfogalmazott céloknak megfelelőeket, következett a lakosság megszólítása, bevonása. Plakátokat készítettük, melyet a város minden részére eljuttattunk. Emellett egy hét leforgása alatt minden nap bemutattunk egy-egy projektet az UH-ban. Az utolsó napon a hét projekt rövid összefoglalása és egy szavazócédula jelent meg a napilapban. Aki megszólítva érezte magát és meg akarta osztani a véleményét, annak ki kellett töltenie ezt a szavazócédulát és a Szuper üzletlánc valamelyik üzletében elhelyezett szavazódobozba kellett beledobnia. Zsibongott a város. A pályázók is buzdították az ismeretségi körüket, és sokan beszélgettek erről a kezdeményezésről. Ez nagyon új volt és nagyon érdekes az emberek számára. Érezték, hogy itt értük, a városukért történik valami, hogy ők is meg vannak szólítva, hogy ők is dönthetnek arról, hogy mi valósuljon meg a városban. Végre nemcsak akkor voltak megkérdezve, amikor a városvezetés megszavazása volt a feladat, hanem akkor is, amikor valami értük és általuk is megtörténhet. Több mint 800-an szavaztak. A szavazást egy 500 lej értékű élelmiszer vásárlási utalvánnyal is motiváltuk, amit a Szuper üzletlánc ajánlott fel. Ezt egy igen kedves középkorú hölgy nyerte, aki elérzékenyülve vette át élete első nyereményét.

A következő végeredmény született:

I. Sulisokk – a középiskolások által szerkesztett ifjúsági magazin;
II. Önkéntesek az élhető környezetért – jeles környezetvédelmi napok megünneplése;
III. Utcai kosárlabda-bajnokság.

Külön kiemelendő, hogy a harmadik helyezett egy baráti társaság volt. Nem volt jogi személyiségük. Összejártak kosárlabdázni, s másutt már volt alkalmuk részt venni utcai kosárlabda-bajnokságokon. Így született az ötlet, hogy Udvarhelyen is kerüljön sor egy ilyen látványos eseményre, ami könnyen érthetően hívhatja fel a figyelmet a mozgásra, a sportra, az ebben rejlő energiákra. Ez a pályázati lehetőség elősegítette, hogy általuk egy újabb civil szervezet is bejegyzésre kerüljön.
Az eredményhirdetésre külön eseményt szerveztünk. A helyszín a város egyik legrégebbi és legnagyobb szállodája volt. A tulajdonos szintén a Kuratórium tagja. Ezt az eseményt arra használtuk ki, hogy minél több vállalkozóval megismertessük a SZKA-t, és egyben hogy megalapítsuk a Támogatók Klubját, alapot gyűjtve olyan helyi kezdeményezések további támogatására, mint amilyen az éppen díjazásra kerülő három kezdeményezés. A kuratórium tagjainak az volt a feladata, hogy a kapcsolati hálójukból minél több vállalkozót mozgósítsanak erre az eseményre. A bemutatkozásunk, az első sikerünk ünnepe volt ez, s a jövőnk megalapozásának egyik határozott lépése. Közel harminc helyi vállalkozó jött el erre az eseményre. Számukra úgy tudtuk bemutatni az alapítványt és annak működését, hogy már konkrét eredményekkel is alá tudtuk támasztani azt, hogy miként kívánunk tenni Udvarhelyért. Azt az alapvető körforgást kellett megérteniük, hogy elindult Udvarhelyen egy olyan alapítványi forma, amely forrásokat gyűjt, főleg a helyi vállalkozóktól, azért, hogy azt pályázat útján visszafordítsa a közösségbe. Ezáltal az SZKA olyan közösségi projektek megvalósulását generálja, melyek amellett, hogy közösségépítő szerepük van, hozzájárulnak az életminőség javulásához. A jobb életminőség növeli a termelékenységet és munkaerőt vonz, mely révén erősödik az a gazdasági alap, amelyre a helyi vállalkozások épülnek. Így járul hozzá a SZKA a vállalkozások építéséhez is. Ez a körmozgás azonban arra épül, hogy a vállalkozók itthon tartják az adójukat. Azaz a támogatásukat nem kifejezetten a saját zsebükből kell kitegyék, hiszen érvényben van az a támogatási törvény, mely szerint egy vállalkozó leírhatja az adójából azt a támogatást, amely nagyságában nem haladja meg a vállalkozása éves forgalmának 3 ezrelékét és ezzel egyidőben a profitadója 20%-át. Ez egy keretet szabhat, de ettől eltérően mindenki maga döntheti el, hogy mekkora összeggel járul hozzá a SZKA működéséhez. A Támogatók Klubjában a tagságot, az ezzel járó előnyöket a felajánlott összegek függvényében határoztuk meg. Így a három szint és az ezekhez kapcsolódó előnyök a következők:

Platina – a támogatás értéke 1500 RON/kb. 100 000 forint (havonta, 3 évig)
8 jegy az éves gálára (Legnagyobb Közösségi Támogatók Gálája, mely minden év őszén kerül megrendezésre);
Ingyenes belépés klubrendezvényekre (mint amilyenek a Vállalkozói Kerekasztalok);
Szerepelni fog a vállalkozás logója a SZKA minden nyomtatott és elektronikus anyagán;
Ingyenes CSR (vállalkozások társadalmi felelősségvállalása) tanácsadás;
Plakettet és egyéb, a tagságot jelképező tárgyakat kap a vállalkozó.

Arany – a támogatás értéke: 750 RON/kb. 50 000 forint (havonta, 3 évig)
4 jegy az éves gálára;
Ingyenes belépés klubrendezvényekre;
Szerepelni fog a vállalkozás logója a honlapon és az éves jelentésen;
Plakettet és egyéb, a tagságot jelképező tárgyakat kap a vállalkozó.

Ezüst – a támogatás értéke: 350 RON/kb. 22 000 forint (havonta, 3 évig)
2 jegy az éves gálára;
Meghívás a klubrendezvényekre;
Szerepelni fog a vállalkozás logója a honlapon és az éves jelentésen;
Plakettet és egyéb, a tagságot jelképező tárgyakat kap a vállalkozó.

A találkozón a vállalkozók kezükbe kapták ezt a tájékoztató anyagot, és ott helyben eldönthették, hogy mekkora összeggel tudják vállalni, hogy rendszeresen támogatják az alapítvány munkáját. Erről kitöltöttek egy egyszerű, általunk szerkesztett vállalást, amit aláírtak. Ez alapján kerestük aztán fel őket később, hogy megkössük a támogatási szerződést. A jelenlévő vállalkozók fele-kétharmada töltötte ki ezeket az íveket, és aztán közülük is volt lemorzsolódás. De sikerült állandó támogatókat megnyerni, akik ma is rendszeresen átutalják a támogatásukat az Alapítványunknak (A Támogatók Klubjáról, támogatóinkról bővebben informálódhatnak az alapítványunk honlapján: www.szka.org). A számuk azonban egyelőre nagyon kevés. A jelenlegi gazdasági helyzet is visszafogta ezt az adományozási vonalat. De egyre több helyi vállalkozó tud rólunk és figyel az eseményeinkre. Mára már Közösségi Partner logót láthatnak azon vállalkozásoknál, akik a Támogatók Klubjának tagjai. Az egyik helyi rádió, a Príma Rádió is ilyen partnerünk. De számos vállalkozástól kaptunk már eszközbeni támogatást is, amelyek szintén nagy segítségünkre voltak a saját projektjeink megvalósításában.
Az Ön dönt! kampány az első akciónk volt, azóta újabb 2%-os kampányt szerveztünk, majd Városi Kalákát a játszóterek rendbetételére. Aztán Emlék Stúdiót állítottunk fel a központban és a lakosság városhoz kötődő történeteit rögzítettük kisfilmekre, amelyek a honlapunkon elérhetők. Aztán Szervezni tudni kell! címszóval önkénteseknek és az őket felkaroló civil szervezeteknek szerveztünk képzést. Ebből három újabb, az ifjúság által meghatározott helyi kezdeményezés megvalósulását támogattuk: Beteg gyerekek szórakoztatása a helyi kórházban, Extrém sportrendezvények, Filmklub heti rendszerességgel. És újabb kaláka akciókra készül az Alapítvány. Mindezekről bővebben olvashat a honlapon: www.szka.org

Parola archívum