Parola archívum
Nyomtatóbarát változat
A cikk linkjének elküldése e-mailben
Cím:
Hogyan nyissunk magániskolát?
Szerző:
Novák Gábor
Sorozatcím:
Rovat:
Folyóirat:
Parola
Állomány:
Év:
1992
Szám:
4
Oldalszám:
17. p.
A cikkben lévő
Nevek:
Intézmények:
Települések:
Tárgyszavak:
iskolaalapítás, magániskola alapítás
Megjegyzés:
Annotáció:

Parol66

Hogyan nyissunk magániskolát?

A magyarországi alapítványi és magániskolák első országos konferenciáján sok szó esett az iskolaalapítási gondokról. Kiderült, csak kevesen tudják, hogyan tegyék meg az első lépéseket, milyen hivataloktól szerezzenek be papírokat, honnan igényeljék a fejkvótát. Felvilágosításért Krucsai Anikóhoz, a Művelődési és Közoktatási Minisztérium főelőadójához fordultunk.
- Mi a teendője annak a pedagógusnak, akinek kedve támad magániskolát nyitni?
- Először azt kell eldöntenie, milyen pedagógiai koncepció szerint akar dolgozni az iskolája. Ha sajátos, az állami programtól elütő módon, akkor be kell jönnie a minisztériumba a Közoktatási Főosztály illetékeséhez (óvodai, általános iskolai, középfokú iskolai stb.) a speciális tanterv, program engedélyezése végett. Ha itt megkapja az egyedi működési engedélyt, akkor ennek alapján az önkormányzatnak is meg kell adnia az intézmény működési engedélyét. A minisztérium tehát nem az iskola működését, hanem a pedagógiai módszer alkalmazását engedélyezi.
- Az önkormányzatminden további nélkül megadja a működési engedélyt?
- Ha az iskola épülete megfelel az idevágó közegészségügyi, tűzvédelmi és egyéb előírásoknak, akkor igen. A működési engedély mellé a magánvállalkozónak szüksége van vállalkozói igazolványra, amely iskolaműködtetésre is feljogosítja. Alapítvány és társaság esetében ezt pótolja az alapítványi okirat, a cégbírósági bejegyzés, a működési szabályzat.
- Igazolni kell az állami feladatvállalást is?
- Igen, és az erről szóló megállapodást az önkormányzat adja ki.
- Ha a felsorolt papírok mind megvannak, hova forduljon velük a tanár?
- Ha oktató intézményről van szó, akkor a Művelődési és Közoktatási Minisztérium Művelődésgazdasági Főosztályához. az ide eljuttatott hivatalos papírokat toldja meg egy levéllel, amelyben megírja, hány tanulóval indítja az iskoláját, és ennek megfelelően kapja meg a normatív állami támogatást.
- Minden kérés nélkül?
- Ha van állami feladatvállalásról szóló megállapodása, akkor automatikusan megkapja a normatívában meghatározott pénzt az iskola. Ha ez a megállapodás hiányzik, akkor nem kaphat normatív támogatást.
- Egyházi iskolák esetében is ez az eljárás?
- Nem, ezekre más szabályok érvényesek.
- A normatív állami támogatáson kívül ad-e valamilyen ősszeget a minisztérium az alapítványi és magániskoláknak?
- A minisztérium költségvetésében nincs erre keret. Viszont a Közoktatásfejlesztési Alap pénzére a magániskolák is pályázhatnak. Tavaly 106 millió forintot osztott ki a kuratórium a pályázók között, az idén körülbelül 200 millió jut erre a célra.
- A pénzen kívül a helyiséghiány a legnagyobb gond a magániskolák számára. Ebben segíthet-e nekik a minisztérium?
- A Szent Márton Kollégiumnak és a Wesselényi utcai zsidó iskolának ötven évre adtunk épületet. Ezzel ki is használtuk a lehetőségeinket. Nincs több épületünk, nem tudunk a helyhiánnyal küszködő magániskolákon segíteni.

Novák Gábor (Köznevelés, 1992. 10-11.)

Parola archívum