Közösségfejlesztés

Lemezújság archívum
Nyomtatóbarát változat
Cím:
A Városi Biciklizés Barátainak tervei avagy küzdelem pénz és infrastruktúra nélkül
Szerző:
Folyóirat:
PC Lemezújság
Állomány:
Év:
1992
Szám:
35.szám
Oldalszám:
A cikkben lévő
Nevek:
Gyenge Zsolt, Bányai Csilla
Intézmények:
Városi Biciklizés Barátai (Budapest, Polgár u. 3. 1/1, 1033, T:132-7392)
Települések:
Tárgyszavak:
kerékpár, bicikli, környezetvédelem
Megjegyzés:
B52_35.txt
Annotáció:

A Városi Biciklizés Barátainak tervei avagy küzdelem pénz és infrastruktúra nélkül
A "Városi Biciklizés Barátai" kerékpáros érdekvédelmi és környezetvédő szervezet, amely lényegében anyagi támogatás nélkül küzd, elsősorban a (fő)város kerékpárosainak érdekeiért és a helyi környezeti ártalmak ellen. Anyagi és infrastrukturális lehetőségek híján dolgozni persze nem érdem, nem is kellemes állapot, elsődleges célunk mégsem a "biztos anyagi alapok" mindenekelőtti megteremtése. Alapító nyilatkozatunkban megfogalmazott céljainkat (a KRESZ módosítása a biciklisek védelmében; a kerékpárszállítás lehetőségének megteremtése a fővárosi tömegközlekedési eszközökön, elsősorban a metrón, néhány busz- és villamosjáraton; biciklitárolók építésének ambicionálása, tiltakozás a budapesti kamionközlekedés és az autók járdán parkolása ellen, kerékpárutak építésének elősegítése és az erre szánt összeg feletti társadalmi ellenőrzés megteremtése) elsősorban szellemi tőkénk, kapcsolataink és szervezőkészségünk segítségével szeretnénk megvalósítani. A közeljövőben terveket és tanulmányokat fogunk készíteni a kerékpárszállításhoz, a KRESZ módosításához és a kamionmentes városi forgalom kialakításához.
Javaslatot teszünk többszáz elkerülő és alternatív útvonalat előjelző tábla kihelyezésére a városi kamionközlekedés csökkentése érdekében; ugyanígy a már meglevő, de véleményünk szerint nem kellőképpen "propagált" fővárosi kerékpárutak jobb kihasználására. Tapasztalva az államigazgatás és a helyi hatalom gyakran ellenérdekelt, ráadásul - tisztelet a kivételnek - még mindig rendkívül bürokratikus apparátusát, benyújtott terveink sorsát fokozott figyelemmel kísérjük. Udvarias mellébeszélés helyett legfeljebb ellenérveket várunk, amiket igyekszünk megcáfolni.
Minden ügyben megpróbálunk együttműködni a velünk azonos érdekű lakossági csoportokat képviselő szervezetekkel a lehető legszélesebb társadalmi bázis megteremtésének érdekében. (Például a fővárosi járdák autómentesítésének tervén dolgozva fel szeretnénk venni a kapcsolatot a mozgássérültekkel, a nagycsaládosokkal, az idősekkel és a városvédőkkel, hiszen közös érdekünk a nemcsak forgalomtechnikailag és környezetvédelmileg, de erkölcsileg is elfogadhatatlan állapotok megváltoztatása.) Lehetőségeinkhez mérten támogatjuk, szervezzük és felkaroljuk a helyi lakóközösségek (utcák, lakótelepek) környezettudatos mozgalmait. Szeretnénk a kamionközlekedéssel, egy helyi gyár környezetszennyezésével, zajártalmával vagy bármi egyébbel szemben környezettudatossá váló (vagy változtatható) polgárokat megismertetni a környezetvédelem ideológiájával, elméletével és gyakorlatával is. Ilyen "projektünk" az Óbudai lakótelep kamionforgalma ellen szervezett demonstráció. Az ottlakókat nemcsak konkrét céljaik megvalósításában segítjük, de más társadalmi szervezetek környezetvédelmi propagandaanyagainak terjesztésével is (Tapossa laposra, Ültess fát utódaidnak stb.) fel szeretnénk kelteni bennük a természet iránti tisztelet és szeretet némileg elhalványult érzését.
Nagy súlyt fektetünk a polgár és a hatalom (hatalmi gépezet) közötti írásos kommunikációra. Véleményünk szerint nemcsak a puha diktatúrákban, de a demokráciákban is az érdekérvényesítés hatásos eszköze a javaslattevő, tiltakozó és számonkérő "állampolgári levél" amellyel állásfoglalásra, sőt - kellő példányszám esetén - akár cselekvésre kényszeríthető a hivatal. (Ezért biztatjuk tagjainkat, szimpatizánsainkat és minden környezettudatos polgárt, hogy írjon Kálnoki Kis Sándornak a kerékpárút-fejlesztésre szánt költségvetési pénzek, az elviselhetetlen kamionforgalom, vagy Demszky Gábornak az állandósuló budapesti szmog és a gyalog, tömegközelekedési eszközökkel vagy kerékpárral közlekedőket sokadrendű állampolgárrá degradáló fővárosi gépkocsiforgalom ügyében.)
Eddigi tevékenységünk sikereként könyveljük el, hogy klubunk néhány neves közéleti személyiség érdeklődését is felkeltette, akik - tagként vagy szimpatizánsként - hajlandók együttműködni velünk a kerékpáros érdekvédelemben és a környezet megóvásában. Biztosak vagyunk abban, hogy szimpátiájuk nemcsak klubunknak, hanem általában a kerékpározás és a környezetvédelem ügyének is szól. Ahogy minden tagunkat és "regisztrált szimpatizánsunkat", őket is folyamatosan el fogjuk látni információkkal és konkrét javaslatokkal, azzal a nem titkolt reménnyel, hogy közülük néhányat talán politikusként is támogatandónak és megválaszthatónak tartanak majd.
Bóday Pál Péter
A Városi Biciklizés Barátainak levélcíme: 1033 Budapest, Polgár u. 3. 1/1. (Gyenge Zsolt), de fel lehet venni velünk a kapcsolatot telefonon is: 132- 7392 (Bányai Csilla). Tagdíjunk napi 1, vagyis évi 365 Ft. Pénzünket támogatónk, a Talento Alapítvány (MHB 323-10511, a befizetések az adólapaból levonhatók!) és a Magyar Közlekedési Klub bankszámláján (MHB 323-88880-21099) elkülönítve tartjuk. Ide várjuk az esetleges anyagi támogatást is V.B.B. jelzéssel. Amennyiben kifejezetten valamelyik konkrét célunk megvalósítására szánja támogatását, kérjük jelezze, vagy vegye fel velünk a kapcsolatot.



Lemezújság archívum
Közösségfejlesztés