Közösségfejlesztés

Lemezújság archívum
Nyomtatóbarát változat
Cím:
Fazekaskorong - szövőszék - fajáték
Szerző:
Kiss Attila
Folyóirat:
PC Lemezújság
Állomány:
Év:
1992
Szám:
33.szám
Oldalszám:
A cikkben lévő
Nevek:
Intézmények:
Települések:
Tárgyszavak:
fazekasság, szövés, fajátékkészítés, kézműves szakkörök eszközei
Megjegyzés:
D22_33.txt
Annotáció:

FAZEKASKORONG - SZÖVŐSZÉK - FAJÁTÉK
Kézműves szakkörök
eszközei és programjai
Felmerült bennem az a gondolat, hogy ha egy iskola valamilyen kézműves szakkört akar indítani - akkor arra nagyon kevés eszköz áll rendelkezésre, és az energiája, idegei jó részét a program megtervezése, összeállítása foglalja le.
Elkezdtem foglalkozni a kérdéssel és három területet vettem célba: korongolást, szövést és fajátékkészítést. Az elért eredményeimet és további terveimet szeretném megosztani az olvasóval és várom, hogy ötleteikkel, gondolataikkal, együtt alakítsunk ki programot, eszközöket ezekre a területekre.
Vegyük első témának a korongolást.
Az alap egy jó korong. Megterveztem és elkészítettem egyet, természetesen agyagozással foglalkozók útmutatásai szerint, majd ezt tovább alakítottam. A negyedik változat már nagyon megfelelőnek tűnik. ugyanis itt fontos az elkészíthetőség, és az hogy elfogadható áron lehessen elkészíteni. Úgy érzem sikerült egy kis helyet igénylő, stabil, használható korongot csinálni. Miután a keramikusok véleménye megoszlik abban a kérdésben, hogy a korongtányér milyen magasságban legyen (egészen lenn a lábainál vagy feljebb), két változatban készítettem. Mondanom sem kell, hogy lábbal hajtható, nem elektromos. Van egy-két kérdésem, amire választ várok olyanoktól, akik foglalkoztak agyagozással. Érdemes-e 5-6 éves gyerekek részére készíteni korongot, tudják-e használni, ha nekik megfelelő méretű és a lendítőkerék is az ő erejükhöz mért tömegű? Kérem írják meg véleményüket és ha valamelyik oktatónak van kedve ezzel a korosztállyal kísérletezni, szívesen készítek számára egy kifejezetten gyerek-korongot.
Ugyancsak kérdés, hogy egy iskolai, művelődési házi szakkör igényel-e festő, díszítő korongot olyat, amelyen a már elkészült darabra motívumokat, díszítéseket visznek fel? Konkrét partnert várok, akivel egy kis programfüzetet készíthetnénk. Van aki maga kezd el egyedül agyagozni, van aki úgy indítja el, hogy maga sem ért hozzá, de szeretné csinálni.
Ezeknek segítsünk azzal, hogy programfüzetet kapnak kb. egy éves szakköri foglalkozáshoz, benne az agyag és egyéb anyagok beszerzési lehetőségének címeivel is (nem lényegtelen!). Tőlem megfelelő korongot kaphatnak és így megvan a lehetőségük az induláshoz.
Nézzük a következő témát - a szövést!
Nagyon szép, komoly, sokrétű feladatot jelentett számomra. Szakszerű segítség nélkül el sem kezdhettem volna, de szerencsére Bogdán Mihály tanár úr az Iparművészeti Főiskola textil tanszékének tanára (akinek ezúton is köszönetet mondok) minden segítséget, magyarázatot megadott számomra. Először egy kis asztalra tehető szövőszéket csináltam. 40 cm széles anyag jön le róla. A nyüstöket (4 db) kézzel lehet mozgatni. Az egésznek az alapterülete 0,5 x 0,5 m. Nagyon ötletes, kicsi, jól működő szerkezet. Nyugodtan dicsérhetem, mert alapvetően nem az én szellemi termékem. Készítettem egy 70 cm széles anyag szövésére alkalmas szövőszéket is. Ez már lábítóval (és keresztlábítóval) működik, nagyobb szerkezet (1 m x 1,2 m). Ezt tartom ideálisnak egy textiles szakkör részére, 70 cm szélességbe már sokminden belefér. Ezzel a két szövőszékkel a textiles szakkörök számára az alaplehetőséget (az eszközt) meg tudom adni - de, ha valamilyen egyedi igénye van a szakkörvezetőnek, azt is el tudom készíteni. Foglalkoztat egyszerű szövőkeretek készítésének gondolata is. Várom az ezzel foglalkozó tanárok véleményét, hogy közösen alakítsuk ki a foglalkozásokhoz legideálisabb eszközt.
Ez még csak az eszköz. Itt is szükség lenne egy programfüzetre, amely kifejezetten erre a két szövőszékre tartalmazna munkaterveket, szövési variációkat, lehetőségeket.
Végül a kedves témám, a fajáték készítés. Amikor fiam az általános iskola hatodik osztályában műanyagfeldolgozásról írt (!!) dolgozatot, gyakorlati technikai oktatás keretében, akkor merült fel bennem, hogy legalább jó programmal csináljunk kedvet az oktatónak a gyakorlati oktatáshoz. (A dolgozatnál egyébként még a palacsintasütés foglalkozás is jobb volt - nagyon tetszett a gyerekeknek és gyakorlati volt.) Ehhez annyit előre kell bocsátanom, hogy időnként végzek restaurálási tevékenységet a kecskeméti "Szórakaténusz" Játékműhely és Múzeum részére - így kerültem közelebb a fajátékokhoz. A témának hagyománya van. Régóta vannak olyan mintalapok (az ezen a területen ismert szlöjd minta szóval elnevezve, ez egy skandináv szó), amelyek egy-egy fajáték tervét, rajzát ábrázolták úgy, hogy annak alapján el lehessen készíteni. 1945 előtt nálunk is készültek ilyen lapok, amelyek ötletes (vagy kevésbé ötletes) fajátékok terveit ábrázolták. Az utóbbi évtizedekben ez a téma a gyakorlati oktatásban, szakköri programokban nemigen szerepelt. Sajnos. ugyanis az nem kétséges, hogy ez jó játék és jó feladat a gyereknek, élvezi az elkészítést, alakul, fejlődik a kézügyessége. Egy-egy játék elkészítése elég sokrétű, amit át kell látnia és szépen, lépésről-lépésre megoldania. És ha a játék jó - utána játszani is lehet vele.
Miután a fiammal együtt készítettem hajókat, várakat, így nem kétséges számomra, hogy az ötlet jó. Ami egy ilyen szakköri programhoz szükséges, az már fejben összeállt bennem olyan játékokból, amelyeket el is készítettem. A kérdés csak az, hogy van-e rá igény? Vannak-e olyan oktatók, akik ilyennel foglalkoznának? Ebben a kérdésben ehhez kérem a véleményüket, visszajelzésüket, hogy érdemes-e vele foglalkozni, van-e olyan oktató, aki egy ilyen éves programot végigvezetne? Hogy a dolgot népszerűsítsük, az elkészült anyagot a Kiss Áron Játéktársaság szervezésében valahol ki is állítanánk. Ha sikere lenne, akkor a szakköri programot egy mintalapokból álló füzet tartalmazná, amely a szükséges gyakorlati tanácsokat is megadná és hozzá egy csomagot a szükséges nyersméretű vagy félig kész darabokkal. Ez nagyon kell - hiszen pl. egy esztergált fakereket a gyerek nem tud elkészíteni. Az lenne a mintafüzethez tartozó csomagban, amiből már a gyerek el tudja készíteni a játékot. így állok jelenleg ezzel a három kézműves programmal. Megosztottam Önökkel az ezzel kapcsolatos elképzeléseimet, gondjaimat. Nemcsak álmodozom, hiszen jó korongot, szövőszéket már bármikor tudok készíteni annak, aki igényli és ez azért mégiscsak komoly lépés - de szeretném, ha ez a három program teljesen összeállna. Ehhez várom a felvetett kérdésekben Önöktől (akit érdekel vagy foglalkozott vele) a visszajelzéseket (1121 Bp. Árnyas u. 2.) és a munkába való bekapcsolódást.
Kiss Attila



Lemezújság archívum
Közösségfejlesztés