Közösségfejlesztés

Lemezújság archívum
Nyomtatóbarát változat
Cím:
Nonprofit Humán Szolgáltatók Kamarája
Szerző:
Folyóirat:
PC Lemezújság
Állomány:
Év:
1992
Szám:
31.szám
Oldalszám:
A cikkben lévő
Nevek:
Intézmények:
Nonprofit Humán Szolgáltatók Kamarája (Budapest, Szépvölgyi u. 116., 1021)
Települések:
Budapest
Tárgyszavak:
nonprofit szervezet, érdekképviselet, társadalmi szervezet érdekképviselete
Megjegyzés:
B21_9231.txt, B22_9231.txt B23_9231.txt
Annotáció:

1992 július elején megalakult a Non-profit Humán szolgáltatók Kamarája!
Alapszabály tervezet
I. Általános rendelkezések:
A Kamara neve:
Non-profit Humán Szolgáltatók Kamarája
A Kamara neve angolul:
Chamber of Nonprofit Human Services of Hungary
A Kamara székhelye: H-1021 Budapest Szépvölgyi út 116.
A Kamara státusa: pártsemleges érdekképviseleti, érdekvédelmi, társadalmi szervezet.
II. Kamarai célok és feladatok:
A Kamara célja a magyarországi humánszolgáltatók, -alapítványok, - egyesületek, egyházi és más non-profit szervezetek érdekképviselete, érdekvédelme, tevékenységük széles körű társadalmi megismertetése. Ezen túlmenően együttműködésük és tevékenységük segítése. A Kamara céljait elsősorban az alábbi feladatok megvalósítása útján kívánja elérni:
- a non-profit szféra működési feltételeinek javítása érdekében a jogalkotás folyamatában valók részvétellel, a nonprofit törvények előkészítésében.
- A különböző - a témában érintett - állami és önkormányzati szervezetekkel való együttműködés megteremtésével.
- Folyamatosan működő információs rendszer kialakításával.
- A tagszervezetek önfenntartását és szakmai fejlődését szolgáló gazdálkodási és vezetési módszerek kidolgozásával és elterjesztésével.
- A nemzetközi és hazai humán szolgáltató non-profit szervezetekkel való kapcsolatfelvétel és együttműködés útján.
- A non-profit tevékenység nemzetközi és hazai tudományos kutatásába való bekapcsolódással.
- A Kamara tevékenységi területein képzési és oktatási programok szervezésével és lebonyolításával.
- Az azonos tevékenységi területen működő tagszervezetek közötti kapcsolatok kialakításával.
- A kamarai célok megvalósítása érdekében alapítványok, pénzügyi alapok és non-profit vállalkozások létrehozásával és működtetésével.
III.A kamarai tagok jogai és kötelezettségei:
3.1. Kamarai tagsági viszony:
rendes tag
pártoló tag
tiszteletbeli tag
3.2. A Kamara rendes tagja lehet:
Minden szabályszerűen bejegyzett olyan alapítvány, egyesület, egyházi humánszolgáltató alakulat és más non-profit szervezet, amely a humán, egészségügyi és szociális szolgáltatás területén tevékenykedik, elfogadja a Kamara céljait és Alapszabályát, továbbá kérelme alapján a Kamara Elnöksége a tagok sorába felveszi. Természetes személy a Kamara rendes tagja nem lehet.
3.3. A Kamara rendes tagjainak jogai:
- A Kamara közgyűlésen - képviselője útján - tanácskozási, indítványozási, szavazati joggal részt vehet. Képviselője bármely tisztségviselő választásában részt vehet és bármely tisztségre megválasztható. Minden tagnak - létszámtól függetlenül - csak egy szavazati joga van.
- Tagjai részt vehetnek a Kamara rendezvényein és tevékenységében.
- Igénybe vehetik a Kamara által nyújtott szolgáltatásokat.
3.4. A rendes tag kötelezettségei:
- Képviselője útján részt kell vennie a Kamara tevékenységében, a rendezvények rendezésében, szervezésében és lebonyolításában, a Kamara céljainak megvalósításában. Fentiek megvalósítása érdekében konkrét feladatokat vállal és azokat megvalósítja.
- A közgyűlésen megállapítandó mértékben és határidőig minden évben befizeti a kamarai tagdíjat.
- Tevékenységet a jelen alapszabállyal összhangban folytatja.
3.5. A Kamara pártoló tagja lehet: Az a természetes vagy jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező közösség vagy csoport, mely a Kamara céljaival egyetért, a célok megvalósítását támogatja és a Kamara Elnöksége a pártoló tagok sorába felveszi.
3.6. A pártoló tagok jogai: Részt vehet személyesen vagy tagjai ill. képviselői útján a Kamara tevékenységében közgyűlésén, rendezvényein. Meghatározott feltételekkel igénybe veheti a kamara szolgáltatásait.
3.7. A pártoló tag kötelezettsége: Vállalat kötelezettségeinek teljesítése.
3.8. A Kamara tiszteletbeli tagja lehet: Mindazok a hazai és külföldi köztiszteletben álló, megbecsült személyiségek, akiket a Kamara elnöksége tiszteletbeli tagként felkér a Védnöki Testületbe.
3.9. A tiszteletbeli tag jogai: Részt vehet a Kamara közgyűlésén, rendezvényein és tevékenységében. Igénybe veheti a Kamara szolgáltatásait.
3.10 Tagsági viszony keletkezése: A rendes és a pártoló tagság a belépést elfogadó elnökségi határozat napján keletkezik. A belépés, belépési nyilatkozattal történik. Az elnökség az elfogadásról a nyilatkozattételtől számított maximum 90 napon belül határoz. Erről a nyilatkozattevőt írásban értesíti. A tiszteletbeli tagság - védnökök köre - az elnökség erre irányuló felkérésével jön létre.
3.11 A tagsági viszony megszűnése: A rendes és a pártoló tagsági viszony a tagszervezet jogutód nélküli megszűnésével, törléssel, kizárással, kilépéssel, valamint pótoló tagság esetén a tag halálával szűnik meg. Törölhető a tagság soraiból az a rendes tag (tagszervezet), amely egy évig nem fizeti a tagdíjat és e kötelezettségének az elnökség felszólítására sem tesz eleget. Törölhető az a pártoló tag, aki vállalt kötelezettségének egy évig nem tesz eleget és ezt az elnökség felszólítására sem pótolja. Ki kell zárni azt a rendes vagy pártoló tagot, aki tevékenységével a Kamara érdekeit jelentősen sérti. A fenti esetekben a tagsági viszony az elnökség határozatának napján szűnik meg. Erről a tagokat írásban értesíteni kell.
IV. A Kamara szervezete:
- Taggyűlés (közgyűlés)
- Védnöki testület
- Ellenőrző bizottság
- Elnökség
- Titkárság
4.1. A Kamara tisztségviselői
- A Kamara elnöksége - elnöke
- Az ellenőrző bizottság tagjai - vezetője
- A kamarai titkárság - ügyvezető manager
A Kamara szerveit és tisztségviselőit a közgyűlés 3 évi időtartamra választja meg.
4.2. A Közgyűlés (taggyűlés): A Közgyűlés a Kamara legfőbb szerve. A Közgyűlésen rendes tagok, pártoló tagok és tiszteletbeli tagok egyaránt részt vehetnek. A Közgyűlést évente legalább egyszer össze kell hívni. A Közgyűlést akkor is össze kell hívni, ha azt a Kamara elnöksége kezdeményezi, továbbá a tagság egyharmada cél megjelölésével írásban kezdeményezi. A Közgyűlés nyilvános. Zárt ülést kizárólag közgyűlési határozattal lehet elrendelni és lefolytatni. A Közgyűlésre szóló írásbeli meghívót a tárgysorozat feltüntetésével az elnökség küldi ki, a kitűzött időpont előtt legalább 15 nappal. A Közgyűlés akkor határozatképes, ha azon a tagok legalább 50%-a + 1 képviselője jelen van. Határozatképtelenség esetén új időpontot kell kitűzni. A két közgyűlés időpontja között maximum 30 nap telhet el. Az eredeti napirendi pontokkal másodszor összehívott közgyűlésen már a tagok 25%- a határozatképes. A közgyűlésről jegyzőkönyvet kell vezetni, amelyet a levezető elnök, a jegyzőkönyvvezető, valamint két hitelesítő ír alá. A hitelesített jegyzőkönyveket irattározni kell. A Közgyűlés határozatait - amennyiben jogszabály, a jelen Alapszabály vagy a Közgyűlés másként nem rendelkezik -, nyílt szavazással és egyszerű szótöbbséggel hozza. Személyi kérdésekben a szavazás minden esetben titkos.
A közgyűlésen minden rendes tag függetlenül a szervezet létszámától egy szavazattal rendelkezik. A szavazati jogot csak a szervezet képviselője vagy meghatalmazottja gyakorolhatja.
A Közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik (egyszerű szótöbbséggel):
- Az Alapszabály megállapítása és módosítása.
- A Kamara tisztségviselőinek megválasztása és visszahívása.
- A Kamara tárgyévi munkatervének teljesítéséről, valamint a költségvetés felhasználásáról készített beszámoló jelentés elfogadása.
- A Kamara következő évi munkatervének és költségvetésének jóváhagyása.
Minősített kétharmados többség kell:
- A Kamara feloszlatásához, más kamarával vagy szervezettel történő egyesülés kimondásához.
A tisztségviselők megválasztása: A Kamara tisztségeire a kamara minden rendes tagja választható. A tisztújító közgyűlés összehívását megelőzően a Kamara elnöksége bizottságot jelöl ki annak érdekében, hogy a bizottság a tagok véleményének kikérését követően javaslatot tegyen a Kamara tisztségviselőinek személyére. A Elnökség által kiküldött bizottság javaslatain túl a Kamara bármely rendes, valamint a pártoló tagja tehet javaslatot a tisztségviselők személyére. A Kamara egyszerű szótöbbséggel, titkos szavazással választja tisztségviselőit. Szavazategyenlőség esetén újabb szavazást kell tartani.
4.3. Védnöki testület: A védnöki testület tagjait, mint tiszteletbeli tagokat az elnökség kéri fel: Tagjai lehetnek olyan hazai és külföldi köztiszteletben álló megbecsült személyiségek, akik kamarai tiszteletbeli tagságok és más fontos közéleti szerepvállalások következtében jelentős társadalompolitikai és gazdasági segítséget képesek nyújtani és szervezni a non-profit humánszolgáltató szféra számára.
4.4. A kamara elnöksége: A Kamara elnökségének tagjait a közgyűlés választja meg és hívhatja vissza. A Kamara elnöksége 5 tagból áll. Az elnökség az első ülésén tagjai közül 1 elnököt választ. Az elnökség a közgyűlésnek tartozik felelősséggel, tevékenységéről legalább évente egyszer beszámol a közgyűlésnek. Az elnökség hatáskörébe tartozik a Kamara védnökeinek a felkérése. A kamarai titkárság ügyvezető managerét és gazdasági vezetőjét az elnökség alkalmazza. Az elnökség dönt a tagsági kérvényekről a rendes és a pártoló tagok esetében. A Kamara elnöksége szükség szerint, de évente legalább négy ülést tart. A hatáskörébe tartozó ügyekben szótöbbséggel határoz, szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt. Az elnökség határozatképes, ha legalább 3 elnökségi tag jelen van az elnökségi ülésen. Gondoskodik a Kamara tevékenységével összefüggő jogszabályok és a közgyűlés határozatainak végrehajtásáról. Összehívja és előkészíti a Kamara taggyűlését. Javaslatot tesz a közgyűlésnek a Kamara éves költségvetésére, munkatervére. Két közgyűlés közötti időszakban irányítja a Kamara munkáját.





4.5. A Kamara elnöke:
A Kamarát az elnök képviseli, akit akadályoztatása esetén az általa megbízott elnökségi tag vagy az ügyvezető manager helyettesít. A Kamara elnöke vezeti a szervezetet. Kapcsolatot tart az elnökség és a védnöki testület tagjaival, képviseli a Kamarát hatóságok és harmadik személy előtt. A Kamara elnöke munkáltatója a kamarai titkárság ügyvezető managerének és a gazdasági vezetőnek, valamint az elnökség esetleges egyéb alkalmazottainak. A Kamara elnöke vezeti a kamarai üléseket. Az ügyvezető managerrel közösen gyakorolja az utalványozási jogot.
4.6. Kamarai titkárság A Kamara operatív ügyvitelét végző döntés-előkészítő, végrehajtó, adminisztratív szervezete, amely a kamarai döntések értelmében ellátja a Kamara folyamatos működéséhez, operatív ügyviteléhez szükséges titkársági teendőket. A titkárság élén a Kamara elnöke által 3 évre kinevezett ügyvezető manager áll. A kamarai titkárság az elnökség által jóváhagyott ügyrend szerint működik.
4.7. Ügyvezető manager Az ügyvezető manager mint a kamarai titkárság vezetője irányítja a szervezet ügyviteli és adminisztratív ügyeit.
Feladatai:
- a szervezeti és működési szabályzat, valamint a szükséges és jogszabályban előírt belső utasítások kimunkálása: szakmai programok előkészítésében való részvétel;
- az elnökség működésével kapcsolatos teendők ellátása;
- az elnökkel együttesen utalványozási jogokat gyakorol;
- a kamarai titkárság alkalmazottai vonatkozásában az elnök által átadott jogkörben gyakorolja a munkáltatói jogokat;
- ellátja mindazon feladatokat, amellyel a Kamara elnöke vagy elnöksége megbízza.
4.8. A Kamara gazdasági vezetője: A Kamara gazdasági vezetőt alkalmaz, akinek feladata a pénzügyi- gazdasági vagyonkezelői feladatok ellátása és szervezése. Ellátja a munkaköréhez kapcsolódó feladatokat, valamint mindazokat amellyel a Kamara elnöksége megbízza. A gazdasági vezető tekintetében a kamara elnöke gyakorolja a munkáltatói jogokat.
4.9. Az ellenőrző bizottság: Az ellenőrző bizottság tagjait a közgyűlés választja meg. Az ellenőrző bizottság 3 tagból áll. A bizottság első ülésén tagjai közül vezetőt választ. Megbízatásuk időtartama alatt a Kamarában egyéb tisztséget nem viselhetnek, közvetlenül a közgyűlésnek alárendeltek. Az ellenőrző bizottság szükség szerint, de évente legalább kétszer ülésezik. Határozatait egyszerű szótöbbséggel hozza. Szavazategyenlőség esetén a bizottság vezetőjének szavazata dönt. A bizottság tagjai tanácskozási joggal részt vehetnek az elnökség ülésein. Betekinthetnek a Kamara irataiba, tájékoztatást kérhetnek az elnökségi tagoktól és az ügyvezető managertől, egyes szakkérdésekben szakértőt vehetnek igénybe. Az ellenőrző bizottság amennyiben bármilyen hiányosságot észlel a Kamara munkájában, azt azonnal jelzi a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező kamarai szervnek, felhívja a figyelmet a helyes eljárásra. Az ellenőrző bizottság indítványozhatja a taggyűlés összehívását, valamint a tisztségviselő felfüggesztését. Az ellenőrző bizottság tevékenységéről írásbeli jelentést ad a taggyűlésnek.
V. A Kamara gazdálkodása:
A Kamara vagyoni és pénzügyi forrásai:
- tagdíjak,
- támogatások,
- a Kamara gazdálkodási tevékenységének eredménye
A Kamara vagyonával a pénzügyi szabályok szerint éves költségvetés alapján gazdálkodik.
- A Kamara tulajdonában levő ingó és ingatlan vagyonnal önállóan rendelkezik.
- A Kamara a tartozásaiért a saját vagyonával felel.
- A Kamara pénzügyi rendelkezéseiről határozatot kell készíteni.
VI. Tagdíjak:
A tagdíjak mértékét a rendes tagok a természetes személyiségű pártoló tagok és a pártoló intézmények esetében az elnökség előterjesztése alapján a közgyűlés határozza meg. A rendes tagok esetében az elnökség méltányosságból tagdíjkedvezményt, különösen indokolt esetben tagdíjmentességet is megállapíthat. Ezt minden esetben a tagszervezetnek kell írásban kezdeményeznie.
VII. A Kamara megszűnése
A Kamara megszűnik, ha
- megszűnését a közgyűlés kétharmados többséggel kimondja;
- más szervezetekkel egyesül;
- tagszervezeteinek száma 10 alá csökken;
- 1 évnél hosszabb ideig nem fejt ki tevékenységet.
A Kamara megszűnése esetén vagyonáról a közgyűlés - mint a társadalmi szervezet irányító szerve - rendelkezik. Megegyezés hiányában a Fővárosi Bíróság dönt.
Budapest, 1992.





Non-profit Humánszolgáltatók Kamarája
H-1021 Budapest Hűvösvölgyi út 116.
Belépési nyilatkozat
Alulírott kijelentem, hogy a Non-profit Humánszolgáltató Kamara Alapszabályát ismerem, az abban foglaltakkal egyetértek. A Kamara tagja kívánok lenni, mint
- Rendes tag
- Pártoló tag
- Pártoló intézmény
A jogi személy neve (rendes tag):
........................................
Képviselője:............................
Székhelye:..............................
Tel/fax száma:..........................
Adószáma:...............................
A természetes személy neve(pártoló tag):
........................................
Lakcíme:................................
Tel/fax:................................
Munkahelye:.............................
Beosztása:..............................
Tel/fax:................................
Pártoló intézmény neve:
........................................
Képviselője:............................
Székhelye:..............................
Tel/fax száma:..........................
Adószáma:...............................
Budapest, 1992. .............hó .....nap
..................
(cégszerű) aláírás
(a választottat szíveskedjék aláhúzni)



Lemezújság archívum
Közösségfejlesztés